Roorda en VWS promoten gesprek mentale klachten

02-03-2021 (09:46) - Campagnes

Roorda Reclamebureau ontwikkelde in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) het vervolg op de “Hey, het is oké” campagne om praten over psychische aandoeningen te stimuleren.

Uit onderzoek blijkt dat de drempel om te praten over psychische problemen erg hoog is, mensen hebben het idee dat vragen naar iemands psychische aandoening of klachten heel persoonlijk is, terwijl praten juist zo belangrijk is voor herstel.
 
Mentale klachten
In een eerdere versie van de campagne, in 2018, lag de focus vooral op depressie. Daarna is de campagne verbreed met angst- en paniekstoornissen, waarmee er nu gedoeld wordt op mentale klachten in het algemeen.
 
De campagne is te zien op tv en social media en te horen op de radio. Op de campagnewebsite heyhetisoke.nl staan ervaringsverhalen van anderen die het gesprek aangingen en concrete tips.
 
Credits
Verantwoordelijk bij Ministerie van VWS: Jeanette Cantrijn en Edith Janson
Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie: Tabula rasa en Floor Busch (Roorda)
Creatie: Dyon Ruiter, Tom van der Veldt en Joeri Jansen
Account: Anne van der Meulen
Agency producer: Marcel Ossendrijver
Productiemaatschappij: Pinkrabbit
Regie: Ismaël
DOP: Myrthe Mosterman
Producer: Monique van Beckhoven
Production design: Florian Legters
Edit: Martin Heijgelaar
Grading: Barry Clarke (Captcha!)
Audio: Feike de Wit (SoundCircus)
Muziek: Jorrit Kleijnen
Media: Initiative