Roorda introduceert MONO tegen mobielgebruik onderweg

Roorda introduceert MONO tegen mobielgebruik onderweg

13-09-2018 (14:01) - Campagnes

De MONO campagne voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft als doel fietsers en automobilisten te bewegen hun smartphone zo in te stellen dat er tijdens het rijden geen berichten
doorkomen en dat verzenders van berichten geen berichten sturen als ze weten dat iemand onderweg is.


Minister Van Nieuwenhuizen: ‘Vroeger dacht je bij slingerende auto’s aan dronken bestuurders. Nu weet je dat iemand bezig is met zijn mobieltje. We denken dat we kunnen multi-tasken, maar we kunnen het niet. Appen en rijden gaat niet samen. Neem het risico niet. Rij MONO, fiets MONO.' 


Joeri Jansen, creative director Roorda: "Uit eigen onderzoek en co-creatie sessies met Tabula Rasa bleek dat bestuurders zich wel voornemen de smartphone onderweg niet te gebruiken, maar dat het
niet meevalt om de verleiding van binnenkomende berichten te weerstaan. Dit leidde tot het inzicht dat het effectiever is om naast het veranderen van het gedrag tijdens het rijden, ook de binnenkomende berichten te stoppen. Dit kan op twee manieren: door je telefoon zo in te stellen dat je tijdens het rijden geen berichten ontvangt en door verzenders op te roepen geen bericht te sturen wanner je weet dat iemand onderweg is. Uit hetzelfde onderzoek bleek namelijk dat niet alleen de bestuurders zelf, maar ook de verzenders niet willen dat de bestuurder tijdens het rijden wordt afgeleid.'

 

kruispunt

De campagne wordt afgetrapt met een serie commercials waarin bestuurders elkaar ontmoeten op een druk kruispunt. Elke film toont de ontmoeting vanuit een ander perspectief. Alle bestuurders lijken juist op dit precaire moment gestoord te gaan worden door een binnenkomend bericht. Het kruispunt komt in alle middelen terug en staat symbool voor Nederland in het klein. We komen elkaar dagelijks tegen in het verkeer en dragen hiermee ook verantwoordelijkheid voor elkaar. In de online campagne vertellen de hoofdpersonen uit de campagne hoe zij hun telefoon hebben ingesteld en kan direct worden door geklikt om zelf ook MONO te gaan.

 

credits

Bureau: Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa
Strategie: Christine Swankhuisen en Daniëlle Broeze (Tabula Rasa) en Paul Sijtsma (Roorda)
Concept: Joeri Jansen, Roy Frencken en Edward van der Veen
Creatie: Joeri Jansen, Roy Frencken, Edward van der Veen, Marco de Jong en Jurriaan Noij
Account: Hans Bauman en Donna Zweevel
Producer bureau: Marcel Ossendrijver
Regie TVC: Sven Super (InCaseOfFire)
Producer: Arjan Oosterveer (InCaseOfFire)
Camera: Rutger Storm
Edit: Martin Heijgelaar (MRTN)
Postproductie: The Compound
Grading: Crabsalad
Sound design: Soundcircus
Muziek: Merlijn Snitker
Design: Raphael Bartels
Fotografie: Jeroen Hofman
Uitwerking: Dino Kho en Jacqueline Krijnen
Regie digital content: Hetty de Kruijf (InCaseOfFire)
Verantwoordelijk bij klant: Marije Slagboom, Michiel Dammen, Maarten Ederveen en Monique Taal
Media inkoop: Initiative
 

MONO - Vakantie from Roorda Reclamebureau on Vimeo.