Roorda Reclamebureau lanceert nieuw parfum voor Justitie

Roorda Reclamebureau lanceert nieuw parfum voor Justitie

26-05-2019 (00:00) - Campagnes

XTC is een hot topic in Nederland. Bij de productie van XTC en andere synthetische drugs, is er altijd gevaar voor aanwezigheid van giftige stoffen, gassen, brand of ontploffing. Ook ontstaat er bij de productie gevaarlijk afval. Het is dus van belang labs en dumpingen op te sporen en de daders van deze drugscriminaliteit aan te pakken. Voor opsporing en vervolging van XTC criminelen is de hulp van burgers nodig. De nieuwe campagne van Roorda Reclamebureau biedt daarbij uitkomst.
 
De signalen voor de aanwezigheid van een drugslab in de buurt, vooral de opvallende geur, worden onbewust wel opgemerkt maar niet direct gekoppeld aan drugslabs en dumpingen. Het Openbaar Ministerie gaat zorgen dat burgers dit belangrijkste signaal kunnen herkennen. Via de nieuwe campagne ‘XTC, daar zit een luchtje aan’ brengt het OM deze geur onder de publieke aandacht met de introductie van een nieuw parfum: XTACY. Den Bosch, hoofdstad van de provincie met de hoogste dichtheid opgerolde drugslabs, had vandaag de primeur. 
 
Het initiatief voor deze campagne is genomen door twee Officieren van Justitie uit Zwolle. Deze solliciteerden een half jaar gleden bij Roorda Reclamebureau, om tijdens deze 'stage' te ontdekken hoe Roorda Reclamebureau succesvolle campagnes als BOB, NIX18 en Mono ontwikkelt en hoe het hen lukt het publiek bij deze campagnes te betrekken. Samen kwamen ze tot de introductie van de nieuwe geur ‘XTACY’. Het Openbaar Ministerie zal parfumflesjes en geurkaarten met het parfum verspreiden over verschillende politiebureaus in het hele land en gemeenten oproepen om ook vergelijkbare acties te organiseren, zodat veel meer burgers met de geur in aanraking komen en meer drugslabs worden opgerold.
 

Test voor testers

Zoals het bij de introductie van een nieuwe geur gemeengoed is, stond er in een drukke winkelstraat een flitsend promoteam klaar om zoveel mogelijk mensen te laten ruiken. Het team vroeg aan de Bosschenaren of zij een bijzondere nieuwe geur, met veel vleugjes anijs, wilden testen en wat ze er van vinden. Vervolgens kregen zij er meer uitleg over. Zo verspreidde de geur zich in sneltreinvaart door de provinciehoofdstad. Premier Rutte mocht als eerste de nieuwe geur van de officieren van Justitie in ontvangst nemen.
 
Officier van Justitie Lars Stempher over de nieuwe campagne: ”De aanpak van de productie van synthetische drugs wordt voortdurend vernieuwd omdat criminelen steeds handiger worden in het verbergen en afschermen van hun labs voor politie en justitie. Het maatschappelijk probleem wordt hiermee steeds groter omdat de labs gevaarlijk zijn en het afval in het publieke domein wordt geloosd, tot de openbare weg en in slootjes aan toe. Met alle gevolgen voor de volksgezondheid en milieuschade van dien. De drugslabs worden ook in de bebouwde kom ondergebracht en omdat deze sporen nalaten die het publiek zou kunnen herkennen, introduceren wij met het nieuwe parfum het belangrijke signaal voor de aanwezigheid van zo’n lab. Onder het motto: eens geroken wordt later herkend.” 
 
In 2018 zijn in Nederland 82 labs aangetroffen en 79 opslaglocaties van chemicaliën. Er waren 292 dumpingen van afval. De laatste jaren valt op dat de labs steeds groter en professioneler worden.
 
www.OM.nl/daarziteenluchtjeaan