Rutgers en The Merge lanceren codewoord tegen ongewenst seksueel gedrag

Rutgers en The Merge lanceren codewoord tegen ongewenst seksueel gedrag

11-10-2018 (11:38) - Campagnes

Ongewenst seksueel gedrag komt nog steeds vaak voor. En dan vooral tijdens het uitgaan. Niet alleen vrouwen hebben er mee te maken, ook mannen. Maar liefst 1 op de 5 mannen geeft aan weleens seksueel lastig gevallen te worden. Daarom vroeg Rutgers The Merge een campagne te ontwikkelen om ongewenst seksueel gedrag bespreekbaar te maken.


Het uitgangspunt van de campagne positief: uitgaan is leuk en flirten is leuk, laten we dat zo houden. Het mechaniek van de campagne is een simpele vraag: ‘Ben je oké?’. Zo kun je heel casual checken of iemand ‘oké’ is als je denkt dat er iets aan de hand is. De boodschap is simpel: Zie je ongewenst seksueel gedrag? Stel dan de vraag. Hiermee wordt ‘Ben je oké?’ het codewoord tegen ongewenst seksueel gedrag.


Inmiddels zijn al meer dan 50 organisaties 'oké' en groeit online het aantal supporters van 'oké' razendsnel. De campagne is te zien op Facebook, Snapchat & Instagram. 


De campagne is tot stand gekomen door een ‘merge’ van:

Rutgers
The Merge
No Thanks
Celebrate Safe
VNPF
Brandfirm
Shop Around / Xaviera Altena
MonkeyStation
Ava Meijer
 

benjeoke.nl