Sunshine and Sausages bezorgt Centraal Museum Utrecht nieuwe doelgroep

21-05-2019 (10:59) - Campagnes

Sunshine and Sausages heeft voor Centraal Museum Utrecht een campagne ontwikkeld die in één klap een nieuwe doelgroep ontsluit. Met hulp van speciale EnChroma Glasses ervaren mensen met kleurenblindheid in het museum kleur zoals de maker het bedoeld heeft. Daarmee wordt het museum ook aantrekkelijk wordt voor de 700.000 Nederlanders voor wie kleuren zien niet vanzelfsprekend is.


Diederik van Kollem, Creatief Directeur Sunshine and Sausages: 'Zet een andere bril op, en zie een nieuwe doelgroep. Dat was het vertrekpunt voor deze campagne; een optelsom van een aantal simpele ingrediënten. Eén op de twaalf mannen is kleurenblind, terwijl het Centraal Museum juist voor een zo breed mogelijk publiek de blik wil verruimen. Een product als EnChroma blijkt dan een verbindende factor. Opeens gaat er een nieuwe wereld open, zowel voor het museum, als voor de mensen die nu kleur kunnen zien. Dat maakt veel los. Dat hebben we willen laten zien.'


drempel verlagen

Jacqueline Rutten, Hoofd Publiek en Informatie Centraal Museum: 'Met deze social campagne brengen we een compacte, vrolijke boodschap bij een nieuwe doelgroep. We verwachten dat dit de drempel voor kleurenblinden verlaagt om naar kunst te kijken. Vooral de huidige tentoonstelling Stuff Matters van Jessica Stockholder is echt een feest van kleur. Graag wil ik hier ook EnChroma en Unique Optiek en Optimetrie bedanken voor de medewerking en het advies.'


De EnChroma-bril is vanaf nu permanent in Centraal Museum Utrecht beschikbaar. Stuff Matters van Jessica Stockholder is te zien tot begin september.