Swapfiets zet fietsenmaker op voetstuk in wervingscampagne

16-05-2018 (12:30) - Campagnes

Swapfiets, 's werelds eerste fietsabonnement, groeit hard. Naast de recente uitbreiding naar België en Duitsland groeien ook de Nederlandse steden door. Om aan de toenemende vraag en eigen de groeiambities te kunnen voldoen is personeel nodig. Daarom begint Swapfiets een gedurfde wervingscampagne met eigen fietsenmaker Nick in de hoofdrol.


Met de recente internationale uitbreiding naar België en Duitsland, werken er inmiddels meer dan 570 mensen bij Swapfiets. Het aantal banen voor de fietsenmakers binnen het bedrijf is het afgelopen jaar met 900% gegroeid. Samen zijn zij verantwoordelijk voor het laten rijden van 41.000 Swapfietsen, waarbij service het sleutelwoord is van het succes. “De dynamiek en schaal bij Swapfiets zijn totaal anders dan bij een gemiddelde fietsenmaker. Dit vraagt van ons ook dat we innovatieve manieren vinden om nieuw personeel aan te trekken”, vertelt Nadine Nooteboom, Marketing Manager bij Swapfiets.


medewerkers gezocht

Geen traditionele vacature dus, maar een gedurfde videocampagne op social media, waarbij de fietsenmaker op een voetstuk wordt gezet. Want, zonder goede fietsenmakers kan de grootste aanbieder van fietsabonnementen niet de service en kwaliteit bieden waar ze groot mee zijn geworden. “Er is intern een screentest gedaan onder onze eigen fietsenmakers. Nick Battjes, onze fietsenmaker uit Groningen, kwam als winnaar uit de bus en speelt de hoofdrol in deze video. Nick laat met zijn nuchterheid perfect zien waar we voor staan als Swapfiets: we nemen onze klanten en de kwaliteit heel serieus maar onszelf niet zo”, legt Nooteboom uit.


De video is ontwikkeld in samenwerking met Creative Agency Aanstekelijk. Creatief directeur Neal Kok: “Swapfiets is een jonge ambitieuze organisatie, en die zoeken evenzo jonge en ambitieuze medewerkers. Die bereik je niet met een stoffige recruitment campagne. Swapfiets sprak dan ook direct al de wens uit om het met een grote knipoog in te steken en daar worden wij altijd blij van. Samen kwamen we tot dit resultaat, dat zowel in beeld als copy flink over-the-top is geworden”


credits

Verantwoordelijk Swapfiets: Nadine Nooteboom
Project: De Swapfietsenmaker
Agency: Aanstekelijk| Creative Agency
Writer - Director: Neal Kok
D.O.P.: Mark Lindenberg
1st AC: Daan Kramer
Edit: Bas Burggraaff
Soundmix and design: Studio Xander