SWIPE – Keep your distance with a smile overtuigt scholieren

03-12-2020 (09:30) - Campagnes

Afstand houden zit niet in onze natuur. Maar dansen wel! Om jongeren eraan te herinneren en het makkelijker te maken 1,5 meter afstand te houden moeten we het een beetje leuker te maken. Daarom lanceren Friends & Foes samen met LAB-3 de social distdancing move de SWIPE met een single, een videoclip, en een social campagne met een dansmove challenge. Inmiddels is het initiatief na vier dagen al meer dan 70.000 keer bekeken en beluisterd op YouTube en Spotify en hebben verschillende jongerenplatformen zoals Hitkrant en Kids Top 20 er aandacht aan besteed.
 
Afgelopen dinsdag meldde het RIVM dat alle leeftijdsgroepen minder vaak positief worden getest behalve scholieren. Inmiddels zijn deze jongeren al bestraffend toegesproken, ernstig, serieus, begripvol… Tijd om ze in hun eigen taal aan te spreken! Om ze vanuit zichzelf in beweging te krijgen om afstand te houden: door muziek en een (dans)move die afstand houden een beetje leuker maakt.
 
Dick Kok, muziekcomponist en producent LAB-3: “Ervaring leert dat wanneer je de jongere doelgroep weet te enthousiasmeren voor een nummer, de kans groter is dat de oudere doelgroep het ook omarmt. De boodschap die je hoort mag niet belerend zijn en de muziek moet natuurlijk aanvoelen. We stelden een duo samen dat populair is bij de doelgroep en schreven een songtekst over liefde, verlangen en afstand als metafoor voor de 1,5 m. afstand.”
 
Het nummer is geproduceerd door LAB-3 en wordt gezongen door Stefania (bekend van verschillende tv-series en zij zal in 2021 Griekenland vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival in Rotterdam) en Rein van Duivenboden (acteur en zanger, o.a. Main Street, GTST en Spangas). De move is bedacht door Juvat Westendorp (choreograaf en acteur en o.a. bekend van So You Think You Can Dance en de film Onze Jongens). De videoclip is gemaakt door Framez Productions die al vele videoclips maakte voor Nederlandse hiphop artiesten.
 

Geen opgeheven vingertje

Het nummer “SWIPE” heeft een catchy refrein: een beetje-beetje-beetje naar links… Swipe! En een beetje-beetje-beetje naar rechts… Swipe! Ook al is de oproep van het nummer om afstand te houden, het is allesbehalve een opgeheven vingertje over 1,5 meter. “Dat werkte al niet bij jongeren en zeker niet in deze fase van de pandemie.” zegt Gijs de Beus, strateeg bij Friends & Foes. “Met dit initiatief maken we nadrukkelijk gebruik van de laatste inzichten als het gaat om het gedrag van jongeren te beïnvloeden. We onderkennen dat sociaal contact voor hen een basisbehoefte is en we betrekken ze met entertainment bij positief gedrag. Met de hulp van influencers die duidelijk de sociale norm communiceren ”.
 

TikTok challenge

In de bijbehorende videoclip wordt ‘de move’ geïntroduceerd die het makkelijker maar vooral ook leuker gaat maken om afstand te houden. De move is speciaal gemaakt om in te zetten als TikTok challenge (#socialdistdancing #swipe).
 
Rogier Heijning, creative director Friends & Foes: “Dit initiatief is geen campagne maar een move-ment waarbij iedereen zijn tijd en talent geheel belangeloos inzet. Inmiddels haken steeds meer partijen aan om mee te helpen een positieve impact te maken. Het doel is heel Nederland te enthousiasmeren voor deze move-ment, maar er is ook vanuit Griekenland en Duitsland interesse getoond het nummer en de move te lanceren. Geweldig toch?!”