T-Mobile viert tienjarig jubileum hashtag

10-07-2017 (14:11) - Campagnes

Het is tien jaar geleden dat de hashtag op social media zijn intrede deed en sindsdien de hele internetgeneratie wereldwijd verbindt op thema’s en onderwerpen waar mensen gepassioneerd over zijn. T-Mobile  ziet in het jubileum een mooie aanleiding om een aantal populaire hashtags uit te lichten.


zomercampagne wordt hastagfeestje

Randy van Essen, directeur Brand & Communications bij T-Mobile: “Zodra je Facebook, Instagram of Twitter opent vliegen de hashtags je om de oren. De hashtag vormt een hyperlink naar alle mogelijke inspiratie, informatie en interactie over een bepaald onderwerp en is onderdeel geworden van de online taal die we wereldwijd met elkaar spreken. Om die reden lichten we een aantal hastags uit in onze aankomende zomercampagne en vieren we een hashtag-feestje.” 


verbinding

De hashtag heeft in de afgelopen tien jaar revoluties (#Ferguson, #ArabSpring) ontketend, maatschappelijke bewegingen geboost (#LoveWins, #BlackLivesMatter) en belangrijke wereldgebeurtenissen met elkaar verbonden (#Sandy, #PrayforJapan). Het is de manier van de digitale generatie geworden om te reageren op social media posts waarbij lange commentaren onder posts van hun favoriete gerecht worden teruggebracht tot een beknopt: #foodporn.


verbindende kracht

“Bij T-Mobile geloven we in de geweldige dingen die voortkomen uit delen met elkaar. De ongelooflijke creatieve, constructieve en verbindende kracht die achter de hashtag schuilgaat, is niet door ons uitgevonden”, benadrukt Randy. “We vieren het bestaan ervan en haken hier vanuit onze liefde voor ‘mobile’ en ‘online’ op in.”


passie delen

De hashtag-campagne gaat om die reden over het online delen van passies. In de online taal is het gebruikelijk om het woord ‘porn’ te koppelen aan het onderwerp van de hashtag. “De definitie van ‘porn’ is niet meer hetzelfde als vroeger”, vindt Randy. “Die is door de internetcultuur veranderd. Of liever gezegd: er is een definitie bijgekomen. Deze woorden behoren tot de meest gebruikte op Instagram, Facebook en Twitter. #foodporn gaat bijvoorbeeld over het delen van je passie voor food. Dus of je nu foto's van je favoriete gerechten deelt met #foodporn, festivalvideo's met #festivalporn of de meest adembenemende zonsondergang gifs met #skyporn is helemaal aan de mensen zelf.”


extra definitie

Internetcultuur heeft een extra definitie gegeven aan ‘porn’ dat  officieel is overgenomen in het Engelse dictionary.com als; ‘televisieprogramma’s, artikelen, afbeeldingen, etc. die voorzien in een sterke, onweerstaanbare behoefte aan, of interesse in iets zoals een magazine boordevol foodporn.


 feiten en cijfers
 
* Chris Messina introduceerde de hashtag als symbool voor alles wat verband houdt met 'gegroepeerde informatie' over een onderwerp.
* Hashtag is slechts een nieuwe naam voor het oude pondteken, het hekje (hash), hex of octothorp.
* Komende maand - augustus 2017 – viert de hashtag zijn tiende verjaardag.
* Op Instagram alleen al is #foodporn 122 miljoen keer gebruikt, #sky/skyporn 138 miljoen keer en #carporn 11,5 miljoen.


De T-Mobile-campagne rondom hashtags gaat op 10 juli van start en stopt eind augustus.