Valerio Zeno en Shelly Sterk regisseren campagne voor nieuwe Audi A3 Sportback

Valerio Zeno en Shelly Sterk regisseren campagne voor nieuwe Audi A3 Sportback

10-08-2020 (10:11) - Campagnes

MediaCom en Towel hebben, in opdracht van Audi Nederland, een campagne voor de nieuwe Audi A3 Sportback ontwikkeld, waarbij afscheid werd genomen van de traditionele autoreclame. Omdat er niet één specifieke Audi-rijder is, vroegen zij Valerio Zeno en Shelly Sterk om ieder op geheel eigen wijze een social commercial te maken. Ze regisseerden de commercial zelf en speelden daarnaast ook een glansrol. Het resulteerde in twee totaal verschillende creaties, waarin de making of net zo belangrijk is als de uiteindelijke commercial.
 
“De insteek was om het concept van de traditionele autoreclame een keer te doorbreken” zegt Priscilla Angelier, Sr. Digital Campaigning Marketeer bij Audi Nederland. “Iedereen kent de standaardbeelden van een auto rijdend door een mooi berglandschap. MediaCom kwam met het idee om de regie van de commercials uit handen te geven aan twee uitgesproken persoonlijkheden met passie voor het merk Audi. Door hen de volledige vrijheid te geven zijn er twee uiteenlopende commercials ontstaan waarmee we verschillende doelgroepen bereiken.” Sebastiaan Kenneth Spinhoven, Creative bij MediaCom: “Voor de nieuwe Audi A3 Sportback wilden we het anders doen. Daarom hebben we Valerio en Shelly gevraagd om de commercials zelf te regisseren.” “Door voor een documentaire-stijl te kiezen en Valerio en Shelly zélf de regie te geven, ga je als kijker écht mee in hun beleving”, vervolgt Geert Doek, Executive Producer van Towel. “De making of is meestal secundair aan de commercial, maar in dit geval hebben we het juist omgedraaid.”
 

Verschillende benaderingen

Valerio ging met zijn aanpak voor een visueel spektakel, met de focus op het exterieur. Terwijl hij zelf nonchalant tegen de motorkap leunt, zien we in slow motion hoe een bekende freerunner een salto over de bolide maakt. Het beeld wordt verfraaid door gekleurde rook, enorme waterstralen en een regen van pingpongballen. Shelly koos juist voor een humoristische insteek en richt zich in haar benadering meer op het interieur. In haar commercial zien we de fascinatie van twee twaalfjarige jongens voor iets of iemand dat ‘helemaal hun type’ is. En dat blijkt niet helemaal te zijn wat de kijker zou denken.
 

credits

Klant: Audi Nederland
Verantwoordelijke: Priscilla Angelier
Bureau: MediaCom
Account: Lukas Blom (MediaCom)
Videoproductiebureau: Towel Media
Executive Producer: Geert Doek (Towel)
Creatie: Sebastiaan Kenneth Spinhoven (MediaCom) en Jan-Paul van der Velden (Towel)
Regisseurs: Valerio Zeno en Shelly Sterk
Project Management: Elina Skakovski (MediaCom) Timothy Kasri (Towel)