Van Gogh Museum lanceert nieuwe merkcampagne

21-09-2021 (10:57) - Campagnes

Het Van Gogh Museum lanceert een nieuwe merkcampagne in samenwerking met strategisch bureau Café Society en cultural creative agency New Amsterdam. Met de campagne Zie Van Gogh hoopt het museum een nieuwe generatie museumbezoekers te bereiken en alle bezoekers uit te nodigen om, vanuit hun eigen perspectief, het leven en werk van Vincent van Gogh en zijn tijdgenoten te zien en te ervaren.

De merkcampagne daagt een nieuwe generatie museumbezoekers en al bestaande cultuurliefhebbers in Nederland en daarbuiten uit om Van Gogh en zijn schilderijen echt te zien, in plaats van even te kijken. Ken je Van Goghs Zonnebloemen of Amandelbloesem van een plaatje in een boek of heb je de tijd genomen om stil te staan bij de werken? Wat zie je, hoe raakt het jouw eigen wereld? Door op online kanalen en outdoor reclame de perspectieven te delen van museumbezoekers, Van Gogh-kenners en mensen die zich om persoonlijke redenen verbonden voelen met Van Gogh, worden mensen uitgenodigd om zijn kunst zelf in het echt te komen zien. De verschillende perspectieven worden verbeeld door een caleidoscopische opname van meesterwerken in het Van Gogh Museum.
 

De mens centraal

In de merkcampagne vormen de mens achter Vincent van Gogh en het perspectief van de bezoeker het uitgangspunt. Aan de lancering van de nieuwe merkcampagne is een uitgebreid merkpositioneringtraject voorafgegaan. De huidige missie en kernwaarden passen bij het karakter van het museum: een inclusief museum dat mensen wil inspireren met het leven en werk van Vincent van Gogh en zijn tijdgenoten. Deze merkpositionering, waarin de mens centraal staat, bood het vertrekpunt voor de campagne Zie Van Gogh.
 

Samenwerking

Yvonne Nassar, die in januari 2021 aantrad als Senior Manager Marketing & Communicatie van het Van Gogh Museum en Corinne Jongh, Brand Manager bij het Van Gogh Museum, startten in samenwerking met strategisch bureau Café Society en cultural creative agency New Amsterdam de ontwikkeling van de merkcampagne. Zij werden na een intensief pitchtraject als partner geselecteerd vanwege de combinatie van hun sterke strategische- en creatieve denkkracht.