Vandebron pakt in satirische nepcommercial misleiding in energiebranche aan

14-05-2018 (12:06) - Campagnes

Mooie mannen met de welbekende knotjes en baarden, een ambachtelijke en rauwe werkomgeving en enthousiast gebruik van woorden als natuurlijk, authentiek en biologisch. Alles wordt uit de kast gehaald in de over the top 'commercial' van het nieuwe bedrijf Organic Energy.


De heren tonen trots verschillende versies van hun product, dat zij met de hand selecteren, liefkozen en zelfs even likken ter kwaliteitstest. Wat ze met veel passie aan de man willen brengen in Nederland? Steenkool. De satirische video is afkomstig van Vandebron. De duurzame energiespeler wil met de campagne laten zien hoe misleidend en vervuilend de huidige energiemarkt is. Consumenten worden opgeroepen om via een steenkolenchecker te achterhalen waar hun energie vandaan komt.

 

Een temperamentvolle blend uit Colombia, een authentiek exemplaar uit China en de Donald Rock, echte 'clean coal' uit Amerika. Als ware het koffie, zo presenteert trotse CEO Kees 't Loon steenkool als limited edition musthaves. Missie van het gezelschap gepassioneerde hipsters: de natuur terugbrengen in jouw stopcontact.


Bewust kiezen voor groen, toch steenkool

Wie fronst bij het idee dat steenkool als duurzaam wordt gepresenteerd, heeft terecht argwaan. “En toch is dat momenteel precies wat er gebeurt”, aldus Aart van Veller, medeoprichter van energieplatform Vandebron. “Ironisch genoeg zit in deze spottende anti-reclame meer waarheid dan in veel echte commercials van energiebedrijven. Consumenten worden om de oren geslagen met groen en verantwoord, maar steenkool speelt nog altijd een heimelijke hoofdrol.”


Hoewel inmiddels 69% van de Nederlandse huishoudens duurzame energie afneemt, wordt maar 14% van alle Nederlandse elektriciteit duurzaam opgewekt. En neemt 50%, vaak onbewust, stroom af bij een leverancier die kolenenergie produceert. Door het gebrek aan transparantie in de verwarrende energiemarkt steunen miljoenen mensen zo zonder het te weten de steenkoolindustrie. En dat terwijl het gros wel de bewuste keuze denkt te maken voor duurzaam.


Misleiding door een mooi verhaal

Van Veller: "Energie heeft niet snel ieders aandacht, vandaar deze humoristische insteek. Hoe gelikt ook, laat je niet misleiden door een mooi verhaal. Toch gebeurt dat, omdat er aan alle kanten gesjoemeld met handige marketingtermen en groenwascertificaten, terwijl ondertussen de kolencentrales nog iedere dag absurde hoeveelheden CO2 uitstoten. Zolang juridische of politieke sancties uitblijven, is de grootste kans op impact via de werking van de markt. Hoe meer mensen afstappen van de kolenindustrie, hoe meer verschil we kunnen maken."


Op de 'bedrijfspagina' van Organic Energy kunnen consumenten via een steenkolencheck controleren of zij onbewust de kolenindustrie steunen en overstappen op 100% duurzaam.