Vice Benelux lanceert bewustwordingscampagne De Bijsluiter

Vice Benelux lanceert bewustwordingscampagne De Bijsluiter

27-06-2018 (11:08) - Campagnes

Vandaag lanceert VICE Benelux de ‘De Bijsluiter’, een multi-platform campagne met als doel jonge mensen bewuster met drugs  en met name de opkomst van de zeer hoog gedoseerde pillen om te laten gaan. De campagne is in samenwerking met Unity, de organisatie die al meer dan 20 jaar voorlichting geeft over risico’s van drugsgebruik op festivals.


De multi-platform campagne zet online kanalen in voor display advertising en om redactionele artikelen, video’s, social assets te verspreiden. Offline wordt gebruik gemaakt van experiential marketing en een limited edition VICE-pillensplijter.  


gezondheidsincidenten

‘Het Grote Uitgaansonderzoek’ toont dat 22 procent van de Nederlandse festivalgangers XTC heeft gebruikt. Unity bevestigt dit en voegt daaraan toe dat de afgelopen jaren XTC-pillen zowel populairder als sterker zijn geworden. Deze zeer hoog gedoseerde pillen hebben geleid tot een toename van gezondheidsincidenten op EHBO-posten. In Nederland zorgt vooral de hoge dosering van MDMA in XTC-pillen tot een grotere kans op acute risico’s en nare bijwerkingen. Daarom zetten VICE Benelux en Unity zich de komende maanden middels ‘De Bijsluiter’ samen in voor veiliger en verantwoordelijker drugsgebruik, met een focus op de sterke pillen. 


360-graden campagne

De 360-graden campagne is in-house geproduceerd en bestaat onder andere uit redactionele video’s en artikelen, banners en social assets. Deze content wordt verspreid op verschillende VICE-platformen en social kanalen en verzameld op de speciaal gecreëerde campagnepagina debijsluiter.vice.com. Hiermee biedt VICE een online plek waar jonge mensen terecht kunnen voor informatie over verantwoordelijk drugsgebruik. Daarnaast loopt er gedurende de gehele zomer een outdoor campagne bestaande uit posters en t-shirts die op festivals en feesten bij de Unity stand en ingang hangen en uitgedeeld worden. Met posterteksten als ‘Hou het chill, split je pil’ zorgen VICE Benelux en Unity dat de campagneboodschap jonge mensen zowel on- als offline bereikt. 


limited edition pillensplijter

De hieraan gekoppelde activatie is een door VICE Benelux geproduceerde limited edition pillensplijter. Hiermee kunnen (sterke) pillen in halfjes en kwartjes gespleten worden om zo de dosering aan te passen. De pillensplijter is verspreid onder pers, lezers en influencers met een speciale bijsluiter om de ontvanger nog bewuster te maken van de gevaren van superpillen. 


‘De Bijsluiter’ is onderdeel van de VICE Festival Guide, een campagne bestaande uit een hardcopy Festival Guide en geschreven - en videocontent over festivalcultuur, muziek en artiesten die via verschillende VICE-platformen wordt verspreid, waaronder VICE.com, Noisey en i-D.