War Child vertelt het ongehoorde verhaal van oorlogskinderen

21-09-2018 (11:36) - Campagnes

Op vrijdag 21 september, de Internationale dag van de Vrede, lanceert War Child in samenwerking met Spotify en Damien Rice een podcast: De Warcast. Een korte 3d-audiodocumentaire waarin je het verhaal van de 8-jarige Jasmine uit Aleppo, Syrië ervaart.


Dankzij de 3d-geluidstechniek beleeft de luisteraar op een hele ruimtelijke en op-de-huid manier wat Jasmine heeft moeten doorstaan in haar vlucht naar vrede. “De techniek om geluid ruimtelijk te maken bestaat al wel even, maar door de opkomst van de podcast en het alomtegenwoordige gebruik van koptelefoons is het ineens weer hele waardevolle techniek”, aldus Kees Kroot van Soundcircus die verantwoordelijk was voor de audioproductie van de Warcast. 


echt luisteren

Het verhaal van Jasmine, verteld door Syrische vluchtelingen van The Buddy Film Project, staat symbool voor 357 miljoen kinderen die op dit moment opgroeien in conflictgebieden. De Warcast is speciaal door Being There bedacht en ontwikkeld om al deze kinderen op de Internationale dag van de Vrede een stem te geven en zo aandacht te vragen voor de noodzaak en het werk van War Child. Er is bewust gekozen voor de vorm van een podcast omdat het gebrek aan beeld dwingt om écht naar deze kinderen te luisteren. 


aandacht doneren

In de voornamelijk online campagne rondom de Warcast roept War Child Nederland op in plaats van geld hun aandacht te doneren en écht te luisteren naar het ongehoorde verhaal van al deze kinderen: Just Listen! Michiel Veenstra (3FM DJ en ambassadeur van de campagne): “Het is ongehoord wat oorlog met kinderen doet. Daarom vragen wij iedereen om de Warcast te beluisteren. De geluidseffecten en het verhaal zijn zo indringend dat het je meteen bij de keel grijpt en eigenlijk niet meer loslaat.” 

De Ierse singer-songwriter Damien Rice heeft speciaal voor de podcast drie nummers opgenomen in 3d-audio. Spotify heeft het initiatief ook omarmt en biedt de Warcast een podium binnen haar podcast omgeving en helpt actief mee met de campagne oproep: Just Listen. In samenwerking met Jean Mineur is er ook een 5.1 Dolby Digital teaser gemaakt voor in de bioscoop. Een plek die, doordat het scherm op zwart gaat, maximale aandacht vraagt om even te luisteren naar de Warcast. 


Beluister de Warcast hier.


credits

Client: War Child
Agency: Being There Amsterdam
Concept: Stef Jongenelen & Yona Hümmels 
Planner: Robrecht Stoekenbroek
Sr. Producer: Marieke Foppen
Sound designer: Soundcircus - Kees Kroot
3D-sound recordist: Soundcircus - Kees Kroot
Cinema 5.1 mix: Soundcircus - Feike de Wit
Music: Damien Rice
Co - Director: Bram Schouw
Production Agency: Bonkers – Saskia Kok
Casting: The Buddy Film Project
Voice Over: Roderick Veelo (NL) Michael Krass (ENG)
Design: Hamza Cherrouda, Sander Vermeer