Zalando neemt afscheid van stereotypes

24-02-2020 (10:52) - Campagnes

Voor de nieuwe lentecampagne tackelt Zalando een van de grootste obstakels op de weg naar diversiteit en vrijheid: stereotypes. Tijd om negatieve vooroordelen voorgoed achter ons te laten. Als het aan Zalando ligt begint hiermee een rijke, vrije wereld mét een nieuw concept: ‘Zerotypes’. 
 
De campagne werd gemaakt door het Londese buerau Mother en de centrale campagnefilm werd geregisseerd door Leila & Damien De Blinkk.  


De video neemt ons mee naar de kermis waar het verhaal zich herhaalt in een loop. In eerste instantie zie je het vertrouwde en gebruikelijke, stereotypische verloop van een dagje kermis. Vervolgens zien we dezelfde situatie, maar dan met een verandering in de typering en outfits van de personages die de revue passeren. In de laatste versie komt de kijker in een nieuwe wereld terecht die de diversiteit van vandaag weerspiegelt; elke stijl is welkom en iedereen is vrij om veelzijdig te zijn. We zien dat de personages zich hebben los geworsteld van stereotypes en vrij zijn om hun ‘Zerotype’-zelf te laten zien.   De laatste zin, ‘Goodbye stereotypes. Hello Zerotypes .’ is de omvattende boodschap van de campagne.  De campagne wordt aangevuld met foto’s van Tom Craig en socialmedia films geregisseerd door Tash Huang. De muziek onder de tv-spot is het nummer ‘Salted Caramel Ice-cream’ van het nieuwste album van de band Metronomy.


De film staat centraal in de campagne en zal te zien zijn op TV en social media. Daarnaast verschijnt ‘Goodbye Stereotypes. Hello Zerotypes.’ in print, OOH en via de eigen Zalando-kanalen. De campagne is te zien vanaf 23 februari 2020. 
 

Het internationale onderzoek werd uitgevoerd bij 11.333 volwassenen in verschillende Europese landen (Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk, Polen en Zweden). Het veldwerk werd uitgevoerd tussen 2 en 8 januari 2020. Het onderzoek gebeurde online. De cijfers zijn representatief voor volwassenen in elk land waar het onderzoek werd gevoerd.