Bestaat er zoiets als een succesvol introvert merk?

06-09-2019 (01:00) - Column

Extraverte mensen werden jarenlang gezien als hét potentieel van de samenleving. Je moet goed kunnen socializen en hard schreeuwen om succesvol te worden op werk en privégebied. Amerikanen noemen dit ook wel ‘outgoing’ en heeft zo’n beetje z’n hele economie hierop gestoeld.
 
In Amerika wordt van kind af aan ingefluisterd dat wanneer je succesvol wilt te zijn, je bepaalde kenmerken moet ontwikkelen: assertiviteit, expressief zijn en zo nu en dan als het even kan ook luidruchtig. Susan Cain, auteur van Quiet: the power of introverts in a world that can’t stop talkingweerlegt dit denken op inzichtvolle wijze. Volgens haar is de wereld gebaat bij introverten. Mensen die stilte kiezen in situaties waarin mensen zoals jij en ik zouden schreeuwen. Met kenmerken als bedachtzaamheid, reflectiviteit en door jezelf als observator op te stellen in plaats van initiator, laat Cain zien dat je hetzelfde kunt bereiken, en soms meer, maar dan op een compleet andere manier.  
 
Maar hoe zit het met merken? De meeste merken willen altijd en overal aanwezig zijn, hun stem het hardst laten gelden of zoveel mogelijk in herhaling vallen: de extraverten. We weten nu dat Carglass repareert, maar repareren ze ook relaties die stukgelopen zijn? Dan ga ik weer luisteren.
 
Weliswaar gechargeerd, maar als je erover nadenkt is dat precies wat veel communicatieprofessionals merken adviseren; make it bold, say it louder. Maar als iedereen even hard schreeuwt, hoor je elkaar nauwelijks. In een wereld waarin je voor elke scheet bij een ander communicatiekanaal terecht kan, val je juist meer op als je introvert bent. Wanneer je niet pretendeert alle antwoorden te hebben, maar jezelf juist heel kwetsbaar opstelt. Waardoor je menselijker wordt en niet heel verrassend, meer benaderbaar wordt. Want je claimt niet alle antwoorden te hebben, maar je bent wel constant nieuwsgierig. 
 
Wat is dan een introvert merk? Mijn vertaling daarvan is om niet op de interne organisatie gefocust te zijn (dat zou te makkelijk zijn). Maar het gaat vooral om je innerlijke zelf. Hoewel dit heel spiritueel klinkt is dit absoluut niet zo bedoeld. Sterker nog, het gaat er juist om hoe je als merk met beide benen in de maatschappij staat en je visie op de wereld. Overigens, 64% van de consumenten koopt vanwege deze denkbeelden van je (Edelman Trust Barometer). Het is niet meer van deze tijd om je te verschuilen achter boodschappen die er niet meer toe doen. Ook al verkoop je een heel vanzelfsprekend product of dienst.
 
Het grote verschil tussen een extravert en introvert merk? Introverte merken streven niet zozeer zelf naar succes, maar streven naar een succesvolle wereld en zijn daarin een belangrijke speler – met werknemers als belangrijke ambassadeurs. 
 

 
Seema Sharma
Creatief directeur
Edelman Amsterdam