Een idee maakt onze wereld niet beter

Een idee maakt onze wereld niet beter

16-04-2019 (11:24) - Column

Het is zo verleidelijk om direct in oplossingen te denken. Leuk om te doen ook. Of één idee te ontwikkelen als antwoord op die toch wel complexe briefing. Maar heb je jezelf wel eens afgevraagd wat je idee doet voor de reputatie van een organisatie? Hoe het de business van een bedrijf verder helpt? Wat de briefing ook is, echte verandering realiseer je niet met een idee. 


held of helper?

De recente Prorail campagne om spoorongelukken te voorkomen laat kopieën van kapotte jassen en broeken zien die slachtoffers droegen. Samen ontwikkeld met slachtoffers. Maar hoe zit het met andere belangrijke stakeholders? Zijn machinisten geen slachtoffers? Waarom zijn de partijen die kritiek hebben niet betrokken bij de ontwikkeling hiervan? De insteek is goed gevonden en pakkend, maar het verschil zit ‘m in de juiste mensen mee krijgen, hier heb je een programma voor nodig, niet enkel een idee. Als de makers hiervan zich meer als helper hadden opgesteld, dan zou je snel tot dit punt komen en vragen stellen zoals: hoe krijg je belangrijke mensen die hier onderdeel van zijn, mee om dit idee breder gedragen te laten worden? 

De ego’s in ons vak zijn groot. En dat is een understatement.  Er is geen chirurg te vinden die zo enthousiast over z’n vak praat, maar in marketing en communicatie denken we met z’n allen dat we écht de wereld beter maken. Enerzijds een zegen, want het helpt ons om groot te denken en geweldige ideeën te bedenken die (binnen een bepaalde cirkel) de wereld over gaan. Maar anderzijds is dit ook een vloek, want je kan hierdoor echt gaan geloven dat die ene pay-off daadwerkelijk levens redt of problemen oplost. Maar de werkelijkheid is toch vaak iets weerbarstiger. 


gooi je idee weg

Om constructieve verandering te realiseren heb je programma’s nodig. Geïntegreerde ideeën die op verschillende lagen mensen aanspreekt en activeert. Dat is niet één idee, maar dat zijn er een hoop. En het gaat daarbij niet alleen over communicatie, maar ook over de weg er naartoe. Echte verandering betekent dat we op een geïntegreerde manier programma’s moeten ontwikkelen waar key stakeholders, belangrijke influentials, werknemers én de meeste kritische mensen onderdeel van zijn. Hier een idee: gooi je ballsy idee in de prullenbak en upcycle ‘m naar een geïntegreerd platform.  

Seema Sharma
Creative lead
Edelman Amsterdam