Goed voornemen: meer quality time tegen cybercriminelen

09-01-2017 (06:30) - Column

'Goed, maar ik heb het wel verschrikkelijk druk!', is tegenwoordig een veel gehoord antwoord op de vraag hoe het met iemand gaat. Helemaal rond feestdagen en verjaardagen. Dan komt alle drukte van familie, etentjes en natuurlijk cadeautjes kopen bovenop de dagelijkse werkdruk. Online shoppen biedt hiervoor de uitkomst. Lekker makkelijk vanaf achter je computer of via je mobiel cadeaus scoren voor je vrienden. Maar onder andere door onze haast en onzorgvuldigheid wordt het voor cybercriminelen steeds makkelijker om hun slag te slaan. 


Bijna de helft van de Nederlandse consument is wel eens slachtoffer geweest van een vorm van cybercriminaliteit. Hierbij moet je denken aan valse ‘reset password’ aanvragen van social media, virussen, mailings waarin de afzender zich voordoet als een ander (identiteitsfraude), phishing mails, valse websites etc. Dit komt uit een onderzoek van MarkMonitor, specialist in online merkbescherming. De meest voorkomende vorm van cybercriminaliteit schuilt in valse verzoeken voor het betalen van rekeningen, door gehackte bedrijfsaccounts. Dit is verontrustend, zeker omdat ruim een kwart de slachtoffers meer dan €1000 euro afhandig is gemaakt door dit soort praktijken. 


W
ho to blame?
Ligt dit aan ons? Let de consument gewoon niet genoeg op? Uiteraard is het de cybercrimineel die fout zit. Dat sluit niet uit dat de consument zich hier beter tegen kan wapenen. Slechts twee procent van de Nederlanders is zich niet bewust van de gevaren van aanbieders van namaakproducten, maar waarom gaat het dan nog zo vaak mis? Misschien hechten we er te weinig waarde aan of denken we ‘dat overkomt mij vast niet’. Het gevolg is dat we er niets aan doen waardoor de cybercriminaliteit evenredig zal stijgen met de groei van het internetgebruik. 


Ook de merken en bedrijven moeten in actie komen. Met een sterke online merkbescherming kunnen bedrijven ervoor zorgen dat hun merk niet meer wordt misbruikt. Dit is niet alleen positief voor de consument, maar ook voor het merk zelf. Het vertrouwen van de consument daalt namelijk aanzienlijk wanneer een merk slachtoffer is geweest van cybercriminaliteit. Daarnaast heeft bijna een derde negatieve gevoelens tegenover deze merken. Negatieve gevoelens die voorkomen kunnen worden door een goede merkbeschermingsstrategie.


Het hoeft niet veel tijd te kosten om een paar simpele checks te doen voordat je ergens je wachtwoord of gegevens online invult. Bijvoorbeeld het controleren van de ‘s’ in ‘https’ in de adresbalk. De ‘s’ geeft aan dat de website veilig is. Ook kan je controleren of er een hangslotsymbool in de adresbalk staat. Daarnaast is het goed om bij iedere online vraag om informatie goed te kijken of het daadwerkelijk nodig is om het in te vullen en of je bekend bent met het betreffende merk of bedrijf. 


Maar wat misschien nog wel het meeste effect heeft, is melding maken van een incident. Meer dan de helft (60%) van de Nederlanders maakt geen melding van het voorval bij de autoriteiten. Dat is een verontrustend hoog percentage. Waarom niet? Nemen we het niet serieus genoeg? Wanneer iets niet gemeld wordt, kan er simpelweg ook geen actie op worden ondernomen. We moeten cybercriminaliteit niet meer behandelen als het ondergeschoven kindje. Meer quality time!

Kevin Day
Regional Manager Nordics en Nederland bij MarkMonitor, specialist in online merkbescherming