Het einde van e-commerce

23-05-2018 (14:50) - Column

We beginnen deze column weer lekker positief: wat een wereldzaak is Mediamarkt. Net als Medi-optiek trouwens. De eerste kennen we allemaal, de tweede is een kleine opticien in Bussum. Zo verschillend en toch zo gelijk. Een Duitse retailreus en een bescheiden detaillist. Beide begrijpen de meerwaarde van offline retail. Beide benutten het gapende gat in het winkellandschap.
 
 

Zilverrug met zeven bananen

Te beginnen met de ervaring bij Mediamarkt. Een geïrriteerde vader wordt door zijn zoons op pad gestuurd met 2 kapotte controllers. Uiteraard na een grondige technische inspectie door de vader met twee rechterhanden. Want het is natuurlijk wel heeeeeel toevallig dat zij beide ‘stuk’ zijn. Nadat de vader (wiens naam ik wegens GDPR redenen niet zal noemen) thuis kwam met twee fonkelnieuwe units, bleek het alsnog aan het kabeltje te liggen. Geen punt. De vader was namelijk in een bijzonder goede mood. Hij had weliswaar 45 minuten in een naar zweet meurend hok gezeten, maar hij had wel mooi aan zijn talenkennis kunnen werken en de dame achter de balie handelde snel en accuraat. Serieus. Zij begreep dat hij niet met de boodschap thuis kon komen dat de joysticks (nostalgie) over een week of twee wéllicht gemaakt zouden zijn. Trots als een zilverrug met zeven bananen keerde de vader huiswaarts. Met 2 nieuwe bestuurdingen. De rest ging zij wel regelen.
 

Bon niet nodig

Dan Medi-optiek. Na iets te enthousiast rondzwaaien met mijn Tom Ford-brilletje, vertoonde één van de glazen een enorme barst. Ruk. Want dat was de derde zonnebril in niet evenveel jaren. Opgetogen naar Medi-optiek waar de bril ook ooit was aangeschaft. Bon niet nodig. Opties werden razendsnel doorgenomen en als ik even een boodschap ging doen, was de bril daarna zeker klaar. Ik hoor u denken, nee, de schade bedroeg slechts 30 euro. Ik weet waar ik mijn volgende zonnebril koop. En Playstation 4. En deurkrukken (Weijntjes). En Brood (Le Fournil).  En spijkerbroek (DenimPlus). Lang leve de fysieke winkel.
 
 
Arjan Ribbe
Hunt.Creative Business Activation