Hogerop komen? Zo doe je dat

06-03-2018 (12:51) - Column

Bovenaan scoren in de zoekresultaten van Google. Iedereen wil het, maar helaas is er maar plek voor 10 organische links op de eerste pagina. Factoren als het kiezen van het juiste zoekwoord en het toevoegen van afbeeldingen zijn bekende voorbeelden om je positie in Google te verbeteren, maar er zijn nog veel meer manieren om dit te bereiken. In dit artikel 17 tips waarmee je ervoor zorgt dat je organisch hoger in Google komt. 

 

1. Zorg voor een goede beveiliging van je website

Een goede beveiliging van je website is uiterst belangrijk voor een goede positie in Google. Zorg daarom dat je een SSL-certificaat voor je website hebt, deze kun je herkennen aan https:// voor je domeinnaam in plaats van http://. Dit certificaat zorgt dat er geen belangrijke of vertrouwelijke informatie van de bezoeker gedeeld worden met een onbeveiligde server. Zo wek je vertrouwen bij de bezoeker. 
Ook als andere websites naar jouw website willen linken is het belangrijk om de volledige link mét https:// te gebruiken. Je geeft hiermee een ‘deze site is veilig’ signaal af voor de link.  


2. Vergeet niet om je resultaten te bekijken

Je kunt veel doen om je positie in Google te verhogen, maar wanneer je vervolgens niet kijkt of al je inspanningen geholpen hebben, vergeet je een belangrijk onderdeel in het optimalisatieproces. Je oeft echt niet zelf te gaan Googlen. Gebruik hiervoor tools als Google Analytics en Google Search Console. Zo kun je bijvoorbeeld het verkeer voor en na de optimalisatie vergelijken en zien op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Vervolgens kun je hier aanvullingen op maken om ervoor te zorgen dat je de positie niet alleen bereikt, maar ook behoudt. 


3. Mobile first, anders geen Google ranking

Vandaag de dag heeft iedereen een smartphone en wordt deze ook steeds vaker gebruikt om zoekopdrachten mee uit te voeren. Zorg daarom dat je een mobiele versie van je website hebt. Als je geen mobiele versie hebt, krijg je een lagere positie in Google of wordt je website soms helemaal niet weergegeven in de zoekresultaten. Jij bent immers helemaal niet gebruiksvriendelijk voor die mobiele gebruikers. Hoe goed jouw content ook is dan op de website, jij bereikt er helaas niet die posities mee die je wel zou kunnen bereiken als je een mobiel vriendelijke website zou hebben.

 

4. Deel je artikelen op Facebook, Twitter en andere sociale platformen

Een andere stap die vaak vergeten wordt, is het delen van content op sociale media. En dit is zonde. Je eigen social media kanalen zijn uitermate geschikt om je content te delen met je volgers. Deze mensen volgen je niet zomaar en willen dus ook graag op de hoogte gehouden worden van je nieuwe content. 
Vergeet je content niet te delen, want eenmaal live moet je je content wel onder de aandacht brengen.


5. Gebruik Google+

Ja Google+, een kanaal die vaak helemaal links wordt gelaten door bedrijven. Maar Google+, heet niet voor niets GOOGLE+. Een kanaal van Google. Door veelvuldig gebruik te maken van Google+ is de kans ook groter dat je hoger in Google komt, dus waarom zou je dit kanaal niet gebruiken om jouw content te delen. 


6. Verlaag de kans op storingen en herstel problemen snel 

Wanneer je een probleem constateert op je website, probeer deze dan zo snel mogelijk op te lossen. Alleen dan is de kans groot dat je hoog in Google blijft staan. Om snel een melding te ontvangen bij problemen, kun je allerlei programma’s installeren. Maar wees zelf ook alert, niet alles valt te monitoren. 
Het kan altijd voorkomen dat je server een keer hapert, of je per ongeluk wat verwijdert wat je niet moet doen, maar probeer dit zo snel mogelijk op te lossen. Je zult niet het eerste bedrijf zijn (en ook niet het laatste) dat een wijziging doorbrengt en daarmee niet meer indexeerbaar is in Google. Gevolg? Je website verdwijnt uit de resultaten en je concurrenten nemen jouw rankings over.

 

7. Verzamel verschillende soorten links

Plaats links op verschillende soorten websites. Linkjes op dezelfde soort websites (dus bijvoorbeeld alleen maar vanaf een forum) kunnen duiden op spam. Dit haalt je positie in Google omlaag. Denk er bijvoorbeeld aan om als gastblogger aan de slag te gaan bij verschillende platformen en op die manier jouw content natuurlijk te delen. 

 

8. Weet wat werkt door te adverteren met Google AdWords

Nadat je enkele tijd geadverteerd hebt in Google Adwords, heb je ervaring met de zoekwoorden en weet je welke zoekwoorden converteren en welke niet. Je hebt waardevolle data verzameld die je vervolgens toe kan passen op de content op je pagina’s. Je weet dus welke zoekwoorden hun doel behalen en welke niet. 
Door de pagina’s met deze zoekwoorden te optimaliseren met passende content, kom je sneller bovenaan in Google. 

 

9. Heb pagina’s met juridische informatie

Google hecht veel waarde aan pagina’s met juridische informatie, zoals de algemene voorwaarden en de privacy voorwaarden. Ook zorgt dit ervoor dat je betrouwbaarder wordt gevonden door je bezoekers. In sommige landen is het zelfs verplicht om deze pagina’s op je website te hebben. Zoek daarom uit of dit in jouw land ook het geval is. In Duitsland ben je dit bijvoorbeeld verplicht. 

 

10. Een XML sitemap is een must

Om sneller gevonden te worden in Google is het belangrijk om een Googlevriendelijke sitemap te hebben. Dit is een XML sitemap. Er zijn heel veel website waar je volledig kosteloos zo’n sitemap kunt maken. Bied deze sitemap vervolgens aan in Search Console, zodat Google weet waar ze de informatie kunnen vinden.

 

11. Je meta-descripties mogen langer zijn

Sinds kort kun je meer tekens kwijt in je meta-descriptie, dat zijn de beschrijvingen die je ziet in Google. In plaats van 150 tekens kun je er nu tussen de 200 en 300 kwijt. Maak hier dus slim gebruik van. Een goede meta-descriptie zorgt dat bezoekers eerder doorklikken naar je website en je content dus meer belangstelling krijgt. Hoe relevanter je informatie in je beschrijving is, hoe meer klikken je (naar alle waarschijnlijkheid) ontvangt. En hoe meer bezoekers je ontvangt, hoe relevanter Google jouw website ziet. Waarmee je ervoor zorgt dat je organisch hoger in Google komt

 

12. Gebruik ook de technische platformen van Google

Naast Google+ heeft Google ook een technisch platform. Dit platform heet Search Console en hiermee kun je als webmaster bijhouden hoe het gaat met de positie van je pagina’s in Google. Deze tool is zeer handig en gemakkelijk. Google doorloopt niet elke dag je website op zoek naar nieuwe informatie. Binnen Search Console kun je de pagina’s opnieuw ‘aanbieden’ aan Google zodat zij je website opnieuw doorlopen en je een nieuwe indexatie ontvangt. Door je website en afzonderlijke pagina’s opnieuw aan te bieden aan Google kom je eerder bovenaan in de zoekresultaten te staan.

 

13. Interactie op social media zorgt voor betrokkenheid

Ga op social media de interactie aan met volgers. Door bijvoorbeeld te reageren op berichten van grote Facebookpagina’s in jouw segment, kun je ervoor zorgen dat mensen ook op jouw Facebookpagina gaan kijken omdat je ze nieuwsgierig hebt gemaakt. Wanneer er dan ook relevante content op je Facebookpagina staat, is de kans groot dat deze mensen ook jouw pagina liken. 

 

14. Zorg voor een kwalitatief goede pagina

Een kwalitatief goede website zorgt ervoor dat je hoger in Google komt te staan. Deze kwaliteit hangt naast goede content samen met de hoeveelheid links naar jouw website afkomstig van erg betrouwbare websites. Hoe betrouwbaarder deze websites zijn en hoe vaker zij naar jou linken, des te hoger jouw kwaliteit wordt. 
Een betrouwbare website is een website die van zichzelf ook al een natuurlijke domein waarde heeft. Naar deze website linken weer veel andere websites en zijn de bezoekersaantallen (redelijk) hoog.

 

15. Zoekmachines herkennen niet alles

Zoekmachines kunnen niet alles wat je op je website plaatst lezen. Het lijken misschien net mensen, maar dat zijn ze dus niet. Voeg daarom altijd een alt-tekst toe bij afbeeldingen en een beschrijving bij video’s. Dit zorgt ervoor dat Google ook begrijpt wat er in deze vormen van content zichtbaar is. Met een afbeelding die IMG_6454.jppg heet kan Google niets. Benoem wat je ziet in de afbeelding dus rode-hardloopschoenen-merk-x. Niet alleen weet Google dan wat er op die afbeelding staat, blinden en slechtzienden kunnen dan de afbeelding ook lezen.

 

16. Deel je doelstellingen op in kleine stukjes

Door je doelstellingen op te delen in kleine stukjes, krijg je sneller inzichtelijk wat er allemaal nog gedaan moet worden. Vaak worden SEO-doelstellingen verdeeld over drie categorieën: 

Content;

Techniek; 

Autoriteit. 

Op welke content kun je scoren? Hoe ziet je techniek eruit en waar zitten er nog optimalisatie punten en hoe ga je werken aan jouw autoriteit om de zoekmachine resultaten omhoog te halen? 

 

17. Gebruik een Rank Tracker

Om de resultaten van je inspanningen per zoekwoord inzichtelijk te maken, kun je een tool als Rank Tracker gebruiken. Je kunt gemakkelijk zien wat de score is van jouw zoekwoord in Google en hoe deze score zich verhoudt tot de dag ervoor. Zo kun je zien of er een stijging of een daling is.


Nu je weet wat je kunt doen om hoger in Google te komen en te blijven, kun je aan de slag. Probeer uit wat voor jou branche werkt en waar jij je goed bij voelt. Weet dat dit niet de enige manieren zijn om hoger in Google te komen. In Google een hoge positie innemen is afhankelijk van vele factoren, maar met deze tips kom je al een heel eind om hoger te komen én daar te blijven staan.  
 

Annemarie ten Brinke
Team Nijhuis