Kampioen van het spel en de knikkers

31-07-2016 (18:13) - Column

De fusie Ahold Delhaize moet binnen drie jaar tijd maar liefst 250 miljoen euro aan verbeterde inkoopvoorwaarden opleveren. De eerste stappen daartoe worden inmiddels gezet.


Op zich is dit streven begrijpelijk. Meer inkoop betekent dat je betere voorwaarden kunt uitonderhandelen. Maar bij 250 miljoen euro kun je op zijn minst vraagtekens plaatsen. 

Nu Albert Heijn (samen met Jumbo) nog steeds plofkippen-verkoper nummer één is, ziet het er op het eerste oog somber voor de (plof)kip uit. Een niet-plofkip laat zich niet zo goedkoop inkopen als het bijna ontplofte exemplaar. Tel daar 250 miljoen bezuinigingsdrift bij op en dan zijn het de kippen die aan het kortste eind trekken.

Ik hoop dus van ganser harte dat er een briljant team creatieven op zal staan dat voor Alhold Delhaize een campagne bedenkt waardoor Albert Heijn voorgoed de plofkip (en het mishandelde varken) in de ban zal doen. 

De campagne zal namelijk zo succesvol zijn, dat geen hond nog wat te maken wil hebben met plofkippen of biggenleed. Nee, in plaats daarvan zullen we ons en masse storten op de blije kip en het vrolijk knorrende varken. 

Zijn er dan nòg mensen die gaan voor de waterig, mishandelde exemplaren, dan zullen zij als een dief in de nacht hun slag moeten slaan. Worden ze betrapt, zal luid boegeroep hun deel zijn. Wat dat betreft doen de social media effectief hun werk.

De campagne ondertussen wint alle mogelijke prijzen: van Effie tot San Accent en van Lamp tot Leeuw. Het bureau en het verantwoordelijke creatieve team zitten voor de komende vijf jaar gebeiteld.

De in eerste instantie toch wat schichtige marketing directeur van Ahold Delhaize weet zich de kampioen van het spel en de knikkers: in plaats van 250 miljoen euro, bezuinigt Ahold Delhaize ‘maar’ 200 miljoen euro. Aan de andere kant zien we de vlees-omzet dankzij niet ploffende kippen en varkens mede dankzij de briljante campagne met 100 miljoen euro stijgen. Tel uit je winst!

Nicolette Hulsebos