Let op: Dit is reclame.

27-03-2018 (11:00) - Column

Overheden doen er spastisch over en belangenorganisaties ontlenen er soms zelfs bestaansrecht aan: Het verwerpelijke gegeven dat reclame het doen en denken van mensen beïnvloedt.


Alleen in verkiezingstijd is het kennelijk geoorloofd. Dan gaan partijen massaal de straat op. Dan ziet het groen, oranje en rood van de ballonnen en jasjes. Het doet mij denken aan de zorgverzekeraars. Die hoor je ook een jaar lang niet, totdat de overstapperiode is aangebroken. Dat is pas verwerpelijk.
 

Met communicatie kun je je merk, instelling of partij zodanig profileren dat je mensen aan je bindt . Als je dat alleen doet wanneer het jou uitkomt, is dat geen reclame. Eerder opportunisme. Reclame is continu en consistent bezig zijn alles op alles te zetten voor je klanten, kiezers en prospects. 
 
 
Reclamebureaus kunnen hier meer voor gaan staan en niet dat ene idee willen pushen. Dan maken we tegelijk reclame voor onze branche. Als geen ander is onze beroepsgroep in staat bedrijven en partijen een spiegel voor te houden en te helpen bij het creëren van een eigen, echte positie. Oorspronkelijk en middelenvrij. Of het nu gaat om het bepalen van de wijze waarop de telefoon wordt opgenomen of bedenken welke mensen aan een merk gekoppeld moeten worden. Een goed voorbeeld is Collectif DS 12 dat HUNT. voor DS Automobiles ontwikkelde (ja, reclame voor HUNT.). Een groep van 12 creatieve talenten die een jaar lang aan het merk verbonden zijn. Zij vormen een klankbord voor DS Automobiles en helpen het merk aansluiting te houden bij de creatieve voorhoede van Nederland. Anderzijds helpt het merk de onafhankelijke spirits om de wereld te laten zien wat zij in hun mars hebben. Ook dat kan reclame zijn.
 
 
Of neem het biermerk Jupiler dat haar naam tot en met het  WK verandert in Belgium. Meer dan een snelle stunt. Het is een actie waar een enorme dosis vaderlandsliefde uit blijkt. 
 

Gelukkig is reclame meer dan een 1/1de, 30 seconden of een rectangle. Alles is reclame en reclame is alles.
 

Arjan Ribbe
HUNT.Creative Business Activation