Mensenrechten en PR, een lastige combinatie

03-04-2018 (11:47) - Column

Op dit moment trekt de Saoedische kroonprins Mohammad Bin Salman door Amerika in een soort roadshow om zijn land te promoten als anti-terroristisch, voor vrouwenrechten, groen en innovatief en kortom eigenlijk best wel vriendelijk als het gaat om mensenrechten. De praktijk is anders, betoogt ook Amnesty International.


Het ziet er heel mooi uit, het nieuwe glossy magazine dat door het land Saoedie Arabië werd gelanceerd in een oplage van tweehonderdduizend stuks en in supermarkten en op luchthavens te vinden is. Volgens het blad moet het land gezien worden als 'het Sillicon Valley' van het Midden-Oosten. Uitgever is een bekende van de huidige president van Amerika, Donald Trump. American Media Inc. is ondermeer uitgever van The National Enquirer. Het levert hier en daar argusogen op. En niet voor niets. Ook al heeft American Media Inc aangegeven dat Saoedie Arabië zich niet met de inhoud heeft bemoeid en de beslissing om het blad te maken 'puur zakelijk' was. Ik geloof er niets van.  


het nieuwe Disneyland

Feitelijke details worden in de nieuwe PR campage graag opzij geschoven, om plaats te maken voor een soort disneyficatie van het land. Paradepaardje, afgezien van de nieuwe glossy, is de website Arabia Now, die, ook weer, wordt gerund door een PR-firma die in Amerika zit, namelijk in Washington DC. Maar wat zijn de feiten? De organisatie Amnesty International is een campagne begonnen om tegen de golf van positieve PR in, een ander licht te laten schijnen. En daar word je niet bepaald vrolijk van. Zo is zoiets als 'vrijheid van meningsuiting' nog heel erg ver te zoeken. Vrouwen mogen sinds kort ook autorijden, maar ze moeten voor veel handelingen in het dagelijkse leven nog steeds de goedkeuring krijgen van een man. Ook worden volgens Amnesty 'mensenrechtenverdedigers systematisch onderdrukt', om nog maar niet te spreken van de doodstraf, die in het land nog steeds bestaat en wordt uitgevoerd.  


democratie is een verdienmodel

Ik ben wel benieuwd of het allemaal gaat werken, of je met een groot budget mensen zo gek krijgt om te gaan investeren in een land waar nog zoveel mis is. Aan de andere kant, geld kruipt waar het niet gaan kan en investeerders krijgen dankzij goed geoliede PR- en marketingmachines wel alle middelen in handen om hun acties goed te praten. Ze kunnen nu wijzen op positief gestemde artikelen en op hoe hervormingsgezind het land is. De vraag is alleen of consumenten daar uiteindelijk ook intrappen, want dankzij socialmedia blijft nog maar weinig geheim. Het allerbeste voor Saudië Arabie zou dus zijn om gewoon een democratie in te voeren, met gelijke rechten voor iedereen en een vrije pers. Pas dan zou het pas echt het Sillicon Valley van het Midden-Oosten kunnen worden. Als het uiteindelijk alleen om financieel gewin gaat, dan is democratie niet eens zo'n gek idee. 

Alexander Tempel




 


Amnesty International, Human Right watch, Arab News, Melville House Books, International Business Times