Pleidooi voor de casefilm

26-09-2017 (09:30) - Column

In B2C marketing is het een no-brainer: de inzet van video in je contentstrategie. Maar in B2B-marketing wordt het nog weinig gebruikt. Zonde, want de succescijfers over de impact van video gelden net zo goed voor de marketing professional als voor de consument.  Zo blijkt dat gelezen informatie maar in 20% van de gevallen blijft hangen, tegenover 80% met de inzet van video. Ook geeft het gebruik van video 86% hogere conversie op de landingspagina van je website (hubspot). Een casefilm is een sympathieke conversietool; het geeft een kijkje in het portfolio en biedt inspiratie aan de doelgroep. Maar hoe maak je een sterke B2B-casefilm? 
 

Blijf weg van een vaste opbouw

Hoe verleidelijk het ook lijkt om een succesformule te herhalen: het is af te raden om een standaard template te gebruiken. Voorspelbaarheid is een zonde, want haalt juist het positieve effect van de inzet van video naar beneden. Wel zijn er een aantal vaste elementen van belang:
- Geef het gevoel van de campagne weer, met gebruik van de look & feel en muziek uit de campagne
- Laat resultaten zien, maar gebruik niet teveel cijfers en ondersteun deze cijfers en de voice over met graphics om de kijker door het verhaal te leiden
- Deel de campagnedoelstelling, de USPs, de deliverables, media-middelen en media-strategie
- Hou het compact, max. 2 minuten is de standaard
 

Maak gebruik van je assets & denk vooruit

Heeft je campagne een heel bijzonder creatief concept? Draai dan tijdens de productie ook alvast enkele elementen om te gebruiken in een casefilm. Gebruik bijvoorbeeld de acteurs of de presentator uit de campagne om iets te vertellen over het concept. Heb je zelf een video-editor of productieteam in huis? Gebruik deze expertise! Het eigen team weet het beste hoe het concept uit te leggen, wat een kwalitatief eindresultaat verzekerd. 
 

Geef het een twist

Probeer altijd een twist aan je casefilm te geven. Experimenteer eens met een andere voice over (een kind in het geval van een kidscampagne) of verras met je muziekkeuze. Zorg ervoor dat je beeld nooit stil blijft staan en gebruik graphics: beweging werkt als een kompas en leidt de kijker door het verhaal. Daarnaast: Laat altijd zien wat er uniek is aan de campagne, in plaats van een opsomming van elementen te geven. Daag de kijker uit met bijvoorbeeld een vaste pay off. Dit zorgt voor herkenbaarheid en een eigen stempel op het eindproduct. 


Geen wij van wc-eend

Een campagne is vrijwel altijd met behulp van meerdere partijen gemaakt. Benoem al je partners en geef de juiste credits, het is tensotte een samenwerking. Het delen van resultaten maakt een casefilm vaak compleet. Als harde cijfers moeilijk zijn, deel dan percentages. En laat zien het zien als de doelstellingen zijn behaalt met de toevoeging van een quote van de adverteerder. Maar onthoud: een casefilm dient vooral ter inspiratie en niet slechts als platte salestool. 
 

Sander van Boxtel
Allround Executive Creative bij BrandDeli
 
De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.