Vuurwerkmarketingvrije zone

27-12-2016 (12:18) - Column

Het jaar loopt op zijn einde, dus worden we overspoeld met lijstjes en terugblikken. Echter, de laatste jaren heeft een nieuwe trend zijn intrede gedaan: de eindejaarsdiscussie. Want ook wat betreft landelijke discussies komt het vuurwerk op het einde. In november en december hadden we al de zwartepietendiscussie, maar de laatste jaren zwengelt ook de vuurwerkdiscussie aan. 
 
In andere landen zal men zich wellicht verbazen over het verzet tegen vuurwerkvrije zones. Het is in weinig landen gewoon dat mensen massaal op straat vuurwerk afsteken, en dat dagen lang. Voor ons is het echter wennen. Tradities doorbreken is in Nederland lastiger dan een jaar lang zonder vertraging met de trein reizen. 
 
De vuurwerkvrije zone en het langzaam verdwijnen van het vuurwerk is voor velen echter een zegen. Dit jaar zijn er al 10.000 klachten binnengekomen bij het Meldpunt Vuurwerkoverlast. En zo gaat het ieder jaar. Het lijkt een traditie die nauwelijks houdbaar is. Dit heeft ook gevolgen voor de reclamewereld. Ga maar na, in iedere reclame, in ieder tv-programma, in alle feestdagengerelateerde uitingen komt vuurwerk voor. Daarnaast is het voor de verkoop van vuurwerk zelf natuurlijk ook zeer bepalend.   
 
Dit alles betekent dat naast het (particuliere) vuurwerk, ook de vuurwerkmarketing zal verdwijnen. Met iedere ingestelde vuurwerkvrije zone, verschijnt er ook een vuurwerkmarketingvrije zone. Of het helemaal zal verdwijnen blijft de vraag, maar de komende jaren zullen ook de vuurwerkmarketingvrije zones de normaalste zaak van de wereld worden. Of je het nu wilt of niet. Ben je een groot liefhebber van vuurwerkmarketing? Ga dan dit jaar nog even lekker los. En beste mensen, kijk vooral niet raar op als er binnenkort een vuurwerkmarketingvrije zone op onze website ingesteld wordt. 
 
 
Jaap van de Venis
redacteur Fonk