Waarom het nieuws je grootste inspiratiebron zou moeten zijn

18-11-2019 (10:00) - Column

Inspiratie is een gek iets. Vaak geheel onbewust, brengt iets of iemand je op een idee.
Soms is de inspiratiebron lastig te benoemen. Of weet je niet zeker of je de inspiratie überhaupt nodig hebt. Maar dan ineens, krijg je een uitdaging voor je kiezen en dan komt de inspiratie van pas.
 
Hoe ik inspiratie vind? Ik laat me inspireren door het werk van kunstenaars, lees boeken buiten mijn denkwereld, ontmoet nieuwe mensen, luister naar uiteenlopende muziek of bezoek een bijzondere plek in de wereld – waar ik hoop dingen te zien die ik nog niet eerder heb gezien. Al deze dingen doe ik nog steeds. Alleen spelen ontwikkelingen in de wereld steeds vaker een grotere rol in mijn creatieproces.
 

‘Ik wil ook zo’n idee’

Veel creatieven gebruiken andere campagnes, andere organisaties of andere vraagstukken als inspiratie. Steeds vaker zoeken we relaties tussen de uitdaging die voor onze neus ligt en bestaande campagnes (van totaal andere organisaties of merken, met totaal andere uitdagingen). Het helpt zo nu en dan om een idee begrijpelijk te maken of te verkopen. Maar inspiratie halen uit bestaande campagnes zegt nog niets over hoe jouw idee het verschil gaat maken of doelstellingen gaat behalen. De site van Joey La Pompe laat zien dat mensen (bedoeld en onbedoeld) schaamteloos uitingen kopiëren of op exact dezelfde ideeën uitkomen. Ik geloof dat we ons te vaak laten leiden door wat andere merken doen. We zijn zoveel met elkaars werk bezig, dat iedereen uit dezelfde ‘bak met ideeën zit te vissen’. Ik ben op een gegeven moment opgehouden met campagnes actief volgen, omdat ik vind dat het juist creativiteit remt. Welke campagne mij nu inspireert? Geen idee.


Nieuws is waardig

Je moet bijna meer moeite doen om nieuws te negeren. Nieuws komt letterlijk op je af. Maatschappelijke ontwikkelingen, wereldse veranderingen of nieuwe technologieën, elke seconde gebeurt er iets nieuwswaardigs in de wereld. Het nieuws blijft zichzelf opnieuw uitvinden. Het is een mooie verzameling van wat mensen bezighoudt en tegelijkertijd een momentopname. Het mooiste voorbeeld vind ik Boyan Slat die met The Ocean Clean Up nadenkt over een antwoord op de plastic soep in onze oceanen. Werkelijk iedereen heeft het erover. Maar Boyan is er nog niet, dat weet hij ook. Zijn idee staat erg onder druk omdat zijn oplossing ook zeeleven zou vernietigen. En toch zit hier iets bewonderenswaardigs in. Boyan kiest er namelijk voor om deze reis naar een oplossing publiekelijk te maken.
 
Wat nóg mooier is, zijn idee gaat niet over hem. Het gaat om iets wat mensen bezighoudt en het welzijn van onze planeet. En dat is ontzettend waardig. Nu is dit natuurlijk geen campagne of eenmalige actie. Maar het laat wel zien dat het nieuws bijzondere ideeën kan aandrijven. Ik zie het dan ook als onze taak en verantwoordelijkheid om nieuwswaardige ontwikkelingen mee te nemen in ons vak.
 
 
Seema Sharma
Creatief directeur
Edelman Amsterdam