Deze 6 merken gaan pitchen voor de Coolest Dutch Brand Award 2019

Deze 6 merken gaan pitchen voor de Coolest Dutch Brand Award 2019

03-02-2020 (10:00) - Cool Brands

De schriftelijke juryronde van Coolest Dutch Brands 2019 zit erop: de stemmen van de 47 koppige jury van creatives en strategen zijn geteld en door de juryvoorzitter gecontroleerd. Dit zijn de 6 merken die op 27 februari in de halve finale gaan pitchen in de live jurering bij host Candid in Rotterdam.


De zes genomineerde merken (in alfabetische volgorde):

EARTH
Nederlands eerlijkste waterproducent EARTH Water heeft dit jaar onder (heel veel) meer grensverleggende stappen gezet in het verduurzamingsproces van productverpakkingen. Door de toevoeging van de nieuwe plantbased dop, is het verpakkingsmateriaal van de 33cl kartonnen verpakking nu 100% herbruikbaar. In januari 2019 werd het merk genomineerd bij Coolest Dutch Brands 2019.
 
 
Hertog Jan
Als Hertog Jan een mens zou zijn, dan was het een nuchtere Hollander. De brouwers zijn nauwelijks op zoek naar ingewikkelde smaaksensaties. Opvallend, in een groeiende biermarkt waarbij er steeds meer nieuwe ingrediënten aan de bieren worden toegevoegd. Alle reden dus om Hertog Jan als vijfde merk te nomineren bij Coolest Dutch Brands 2019, waarin craft centraal straat.
 
 
Plastic Wale
Plastic vissen in de Amsterdamse grachten, boten en meubels van dat opgeviste plastic afval laten maken en bedrijven helpen hun duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren. Dat is in het kort wat Plastic Whale, de in december genomineerde voor Coolest Dutch Brands 2019, allemaal doet.
 

Seepje

Seepje is als zesde merk genomineerd bij Coolest Dutch Brands 2019. Het bedenken van nieuwe formules tot aan het maken van wasmiddel: alles gebeurt op één okatie. Daardoor heeft Seepje veel grip op het eindproduct, wat zo natuurlijk en duurzaam mogelijk moet zijn. Jasper Gabrielse en zijn partner Melvin Loggies willen de hele schoonmaakwereld op de schop nemen. Vooral door transparant te zijn over wat ze doen.
 

The Flower Farm
Marcel van Wing vertrok twee jaar geleden bij zijn succesvolle reclamebureau Alfred. Hij vond het tijd voor iets anders. Het werd een eigen, palmolievrij margarinemerk: The Flower Farm. Sinds de zomer liggen de vrolijke kuipjes in de supermarkten. De margarine met een missie is nominatie nummer 9 bij Coolest Dutch Brands 2019.
 

VanMoof
VanMoof begon als de droom van de twee broers Taco en Ties Carlier. Inmiddels verovert het merk de hele wereld en is de verkoop van de elektrische fiets daar een belangrijk onderdeel van. Taco Carlier: ‘Dit is de eerste hype die vanuit bejaarden is ontstaan.'
 

recap 2019

Nog even een recap: FONK heeft in 2019 maandelijks een merk gekozen tot Coolest Dutch Brand van de Maand. Het thema draaide dit jaar om actuele sustainable brands die 'craft' in hun product en branding centraal hebben staan, en die vanuit dat vertrekpunt met lef en uitgekiende marketing in 2019 aan een opmars zijn begonnen, waardoor ze een breed publiek aanspreken en daadwerkelijk een verandering weten te bewerkstelligen.
 
Inmiddels is het juryproces in aanloop naar de finale en het feest op 18 maart in volle gang, terwijl de creatives van Studio Piraat zich buigen over een cool design van de 2019-Award (ontwerp Robert Bronwasser) waarbij het thema craft zichtbaar wordt gemaakt. De fabricage van de award zal ook dit jaar in handen zijn van Nederlands' oudste porselein-fabriek Royal Goedewaagen.


finale & afterparty

Ook de voorbereidingen voor de Finale & Afterparty op 18 maart aanstaande krijgen steeds meer vorm. De afterparty zal voor het derde achtereenvolgende jaar in handen zijn van MassiveMusic
 
Wil je ook bij de finale en de uitreiking zijn? Volg FONK èn je mail de komende weken voor tickets.
 

Partners Coolest Dutch Brands 2019: De Ondernemer, Edelman Amsterdam, Ruwer, Candid en Massive Music .