Adobe brengt verloren lettertypen Bauhaus weer tot leven

14-06-2018 (16:45) - Creatie

Adobe kondigt met trots de lancering van The Hidden Treasures Bauhaus Dessau aan. Een project waarin eeuwenoude, onvoltooide typografieschetsen en gedeeltes van letters van legendarische Bauhaus-ontwerpers zijn ontdekt en voltooid om een nieuwe generatie kunstenaars te inspireren.


Simon Morris, Senior Director of Campaign Marketing bij Adobe :“Het is een doorlopend project dat zich inzet om verloren creatieve geschiedenis nieuw leven in te blazen en om de nieuwe generatie designers te inspireren. Adobe viert de kracht van het geschreven woord, de creatieve impact die lettertypen hebben op de manier waarop we communiceren, en de rol die ze spelen in kunst en cultuur. We hopen creativiteit te stimuleren door deze verloren schatten te moderniseren.”


Dr. Claudia Perren, Director bij Bauhaus Dessau: “Adobe had het geweldige idee om lettertypen te herinterpreteren. Acties zoals de campagne ‘Hidden Treasures’ laten heel concreet zien hoe actueel en fascinerend het Bauhaus erfgoed vandaag de dag nog steeds is. Speciaal voor de jonge generatie designers.”

 

comeback

Bauhaus Dessau, school voor design, werd in 1932 gesloten door de Nationaal Socialistische Partij en liet onvoltooide meesterwerken achter, gemaakt door legendarische ontwerpers als Xanti Schawinsky, Joost Schmidt, Carl Marx, Alfred Arndt en Reinhold Rossing. In samenwerking met Stichting Bauhaus Dessau wil Adobe deze onvoltooide werken vervolledigen en digitaliseren tot een reeks van lettertypen zodat mensen dit historische alfabet kunnen gebruiken. 


De verschillende lettertypen zijn inclusief instructie hier te downloaden.