Amnesty International en Tosti Creative lanceren een gloednieuw glossy

12-12-2018 (09:13) - Creatie

Nederland heeft er een nieuwe glossy bij: Glamoria. Als lezer kom je alles te weten over de hopeloze situatie in de Griekse vluchtelingenkampen. Initiatiefnemers van de glossy zijn Amnesty International en creatief bureau Tosti Creative. Zij willen op deze manier meer handtekeningen verzamelen voor de petitie 'Kijk niet weg'. Die is inmiddels door meer dan 42.000 Nederlanders ondertekend. 


Glamoria ziet er op het eerste oog uit als een leuke, gezellige glossy. Maar wie erin bladert, ontdekt al snel waar het in dit magazine écht om draait: de onmenselijke situatie waarin de bijna 16.000 vluchtelingen op de Griekse eilanden verkeren. Geweld, verkrachtingen, één wc voor gemiddeld 72 mensen en elke ochtend vier uur in de rij staan voor anderhalve liter drinkwater. Er zijn in de kampen zelfs kinderen die proberen zelfmoord te plegen. 


Jet van Nieuwkerk en Peter R. de Vries

'Prettige vakantie!', luidt de column die Youp van 't Hek voor Glamoria heeft geschreven. Jet van Nieuwkerk legt uit waarom zij haar kantoor beschikbaar stelt voor het inzamelen van kleding en in een open brief vertelt Peter R. de Vries waar zijn respect en bewondering voor vluchtelingen vandaan komt. Vlogger Elise Boers besloot om een week lang vrijwillig mee te helpen in de vluchtelingenkampen op Lesbos, Kara Tepe en Moria. 'De emotioneelste week van mijn leven', zo vertelt ze in een interview.


De cover wordt gesierd door actrice Jouman Fattal, die eerder dit jaar nog een Gouden Kalf-nominatie in de wacht sleepte voor haar hoofdrol in de populaire serie Zuidas. Fattal was vier jaar toen ze met haar ouders moest vluchten voor het regime van president Assad. Ze woonde bijna twee jaar in verschillende azc's en groeide daarna op in 't Gooi. 'Onrecht is universeel en doordat de geschiedenis zich herhaalt, kan het elk volk overkomen. Wat als het Nederlanders waren geweest?', aldus Fattal in het interview met haar. 


musthaves voor vluchtelingenkamp

Glamoria wil lezers ook op het verkeerde been zetten. Ze een spiegel voorhouden. Zo wordt er geadverteerd met een pop-up tent van 2 tot 100 mensen en een anti-verkrachtingsslot voor vrouwen die 's nachts naar de wc willen. Ook zijn er in de glossy shopping pagina's ingeruimd met musthaves om te overleven in het vluchtelingenkamp. Cynisch van toon, en ja, als parodie bedoeld. Maar voor de bijna 16.000 vluchtelingen op de Griekse eilanden wel de bittere en dagelijkse werkelijkheid


petitie ondertekenen

Met de glossy hopen de initiatiefnemers extra handtekeningen te verzamelen voor de petitie 'Kijk niet weg'. Hiermee vragen Amnesty International, Tosti Creative en hun partners (De Goede Zaak, Wij gaan ze halen en een groep bezorgde advocaten en burgers) aandacht voor het enorme leed in de Griekse vluchtelingenkampen. 'Zo verblijven er bijna 4.000 mensen in het kamp Vathi op Samos, terwijl dit maar berekend is op 648 mensen. De omstandigheden zijn er erbarmelijk en met de vierde(!) winter voor de deur wordt de situatie alleen maar erger', vertelt Eduard Nazarski, directeur van Amnesty International Nederland, die onlangs nog Lesbos bezocht.

 
Glamoria is online te lezen via www.glamoria.nl en wordt daarnaast in diverse steden gedistribueerd.