Blink lanceert gepersonaliseerde thrillers voor kinderen

05-07-2021 (16:52) - Creatie

Het is een bekend maatschappelijk probleem: kinderen in Nederland lezen te weinig en al helemaal tijdens de zomervakantie, dan gaat het leesniveau achteruit. Om de zomerleesdip aan te pakken lanceert educatieve uitgeverij Blink samen met N=Content en drie van Nederlands bekendste kinderboekenschrijvers ‘Blink Zomerlezen’. Een digitaal platform waar met behulp van slimme personalisatie, de verhalen zich afspelen op de eigen school van het kind.
 
Gedurende de zomervakantie wordt er iedere week een nieuw hoofdstuk van het spannende verhaal unlocked. Daarmee biedt de campagne direct een oplossing aan leraren en ouders die worstelen met de zomerleesdip. Dat zij blij zijn met het platform blijkt, binnen 24 uur werden de zomerverhalen al duizenden keren aangevraagd. 
 
Anne Stokvis, Hoofdredacteur N=Content: “Kinderen groeien op in een wereld waarin zij o.a. door games gewend zijn om zich continu te bewegen in gepersonaliseerde werelden. Die mechanismen hebben we gebruikt voor Blink Zomerlezen. Kinderen zullen de namen van hun eigen leraren, conciërge en school direct herkennen tijdens het lezen van deze zomer thrillers. En dan wil je natuurlijk doorlezen om te ontdekken wat er met hen gebeurt!”
 
Schrijvers
Om goed aan te sluiten op de belevingswereld van kinderen richten de verhalen zich elk op een eigen leeftijdscategorie. Maren Stoffels (schrijver van o.a. Dreadlocks & lippenstift) schreef voor groep 3/4, Tosca Menten (Dummie de mummie) voor groep 5/6 en Manon Sikkel (Oma boef) spreekt met haar verhaal groep 7/8 aan. De drie zomerverhalen kunnen worden gepersonaliseerd via blinkzomerlezen.nl 
 
Leesvaardigheid 
Het leesniveau van Nederlandse kinderen holt de laatste jaren achteruit. Het percentage
laaggeletterde jongeren steeg sinds 2003 van 12% naar 24% in 2019. Een deel van deze kinderen heeft later moeite om in de maatschappij mee te komen. De post lezen of een belastingformulier invullen is voor hen een hele opgave.  “Leesvaardigheid is als een spier die je moet blijven trainen” aldus Jorien Castelein, directeur van Blink. “Om te voorkomen dat kinderen straks in de vakantie wekenlang geen enkel boek of tijdschrift aanraken is er nu Blink Zomerlezen.”