CODE D’AZUR en De Regenboog Groep lanceren Woord voor Woord uit de eenzaamheid

CODE D’AZUR en De Regenboog Groep lanceren Woord voor Woord uit de eenzaamheid

21-09-2017 (09:00) - Creatie

Samen met De Regenboog Groep lanceert CODE D’AZUR vandaag het initiatief Woord voor Woord uit de eenzaamheid, dat in het leven is geroepen om aandacht te vragen voor het groeiende aantal eenzame en geïsoleerde Amsterdammers. Dit aantal wordt geschat op 80.000 en is stijgende. Deze stadgenoten worden in alle drukte en gezelligheid door velen over het hoofd gezien. Het doel van het initiatief is om deze mensen uit de eenzaamheid te helpen. 
 
 
Bekende Amsterdamse auteurs, waaronder Frieda Mulisch, Hedy d'Ancona en James Worthy, hebben uit eigen ervaring of uit ervaring van een eenzame Amsterdammer een kort verhaal geschreven over eenzaamheid. “Momenteel werken er nog een aantal andere auteurs keihard aan hun verhaal”, aldus Marit Postma van De Regenboog Groep. De verhalen zijn in eerste instantie onzichtbaar op het platform. Bij elke donatie van een woord t.w.v. €2,50-, worden de verhalen langzaam maar zeker woord voor woord onthuld. De volledige opbrengst gaat naar De Regenboog Groep om eenzaamheid in de stad te verminderen. Elke donateur ontvangt het verhaal uiteindelijk als mooi opgemaakte pdf in zijn of haar mail. 
 

woorden als basis

“Woorden vormen de basis van het idee”, zegt Nik Nieuwenhuijs van CODE D’AZUR. “Wat volgens ons spot on is, omdat woorden ook de basis vormen van sociaal contact. Juist dat wordt door eenzame mensen zo gemist.” Toen De Regenboog Groep het bureau benaderde met het thema ‘eenzaamheid’ werd er geen moment getwijfeld. “We dragen de stad waarin we wonen en werken een warm hart toe. En eenzaamheid is een maatschappelijk zeer relevant thema. Door alle gezelligheid om ons heen vergeten we soms dat het bestaat.”
 

Week van de Eenzaamheid

Met het initiatief speelt De Regenboog Groep in op de afname van structurele donaties die zij al jaren zien. “Mensen kiezen steeds vaker voor eenmalige donaties en willen niet meer vastzitten aan lange termijn donaties. Op deze manier dragen zij bij op een manier die wellicht beter bij ze past”, vertelt Nik Nieuwenhuijs verder. De lancering van Woord voor Woord uit de Eenzaamheid valt samen met de start van de Week tegen Eenzaamheid, een landelijk initiatief van Coalitie Erbij om aandacht te vragen voor eenzaamheid in Nederland. De Regenboog Groep heeft momenteel contact met diverse uitgevers en Amsterdamse schrijvers om het platform het hele jaar door draaiende te houden. “Er zijn nog zoveel verhalen die verteld moeten worden”, vult Marit Postma aan.
 
De campagne, die CODE D’AZUR in samenwerking met diverse auteurs ontwikkelde voor De Regenboog Groep, wordt gevoerd via tv, print, out-of-home, radio, online en diverse guerilla acties. Het platform uitdeeenzaamheid.nl  vormt het hart van het initiatief.