Creatieven bundelen krachten en lanceren Het Nationaal Hoorspel

Creatieven bundelen krachten en lanceren Het Nationaal Hoorspel

08-04-2020 (17:52) - Creatie

Vandaag gaat het hoorspel “Hoekjes van Geluk” in première. Dit hoorspel is - de eerste in een reeks - te beluisteren op de nieuwe website www.hetnationaalhoorspel.nl, via AD.nl en via Spotify. De cast van dit eerste hoorspel bestaat uit twaalf bekende (stem)acteurs waaronder Najib Amhali, Victoria Koblenko, Howard Komproe en Maryam Hassouni.
 
Voor de creatie van Het Nationaal Hoorspel, sloegen onder andere de bureaus State of the Culture en Natwerk (concept & campagne), Big Orange (regie & productie), Bravoure (website) en Bill Tanaka (fotografie) de handen ineen. Voor het eerste hoorspel ‘Hoekjes van Geluk’, zijn maar liefst twaalf stemacteurs aan het werk gegaan, waaronder bekende acteurs als Najib Amhali, Victoria Koblenko, Howard Komproe en Maryam Hassouni.Theatermaker Erris van Ginkel schreef het script.
 
Het Nationaal Hoorspel is niet alleen te beluisteren via de nieuwe website www.hetnationaalhoorspel.nl, maar ook via het platform #NLBlijftThuis van het AD en via Spotify. Speciaal voor de lancering gaat er een landelijke Abri-campagne bij JCDecaux van start.
 
Initiatiefnemer Stephan Alspeer: “Het Nationaal Hoorspel is een samenwerking van heel veel bijzondere mensen in de creatieve sector. Waar de agenda’s tot voorkort volliepen met het vertellen van verhalen voor de allergrootste merken, vertellen we nu verhalen voor al die families in Nederland. Zo hebben we van de huidige situatie iets positiefs kunnen maken, dat ons allemaal met elkaar verbindt.En dat in nog geen twee weken tijd!” Over de keuze om hoorspelen nieuw leven in te blazen zelf zegt hij: “Het hoorspel is al een tijdje bezig aan een internationale opmars. Omdat juist in deze periode veel mensen behoefte hebben aan mooie verhalen met verbeeldingskracht, ontstond het idee voor Het Nationaal Hoorspel. Wat mij betreft is verbeelding misschien wel de mooiste vorm van creativiteit.”
 
Het eerste hoorspel is nu te beluisteren via www.hetnationaalhoorspel.nl Daarnaast zijn er op de
site ook andere hoorspelen beschikbaar, waaronder Peter en de wolf in Hollywood met Paul Haenen (2007), De Deense detective (2018) en Roodkapje (1970). In de komende periode wordt er gewerkt aan nieuwe stukken die via de website te beluisteren zullen zijn.
 
 
Het eerste hoorspel “Hoekjes van Geluk” is ontstaan vanuit de gedachte iets te maken voor jonge ouders en verzorgers die nu al een paar weken lang thuis zitten met hun kinderen en op zoek zijn naar een balans tussen het schoolprogramma, ontspanning en educatie. Het verhaal is gericht op kinderen tussen de 4 en 12 jaar en is daarmee echt bedoeld om te beluisteren met de hele familie.
 
De eerste hoorspelen zijn nu te beluisteren via www.hetnationaalhoorspel.nl en op Spotify.