Dit Algoritme Deugt Niet. Een reflectie op personal branding, fake nieuws en influencers

22-11-2021 (16:02) - Creatie

Als communicatiedeskundige schrijft Aaron Mirck regelmatig over content en reputatiemanagement. Maar hij ziet ook de schaduwzijde van het communicatie-vak. In zijn recent verschenen dichtbundel, getiteld Dit AlgoritmeDeugt Niet, reflecteert hij op personal branding, fake news, influencers en contentmarketing.
 
Mirck werkt zo’n tien jaar in het communicatievakgebied, eerst als journalist en later als PR-adviseur. Hij geeft aan inspiratie te putten uit zijn werk. “Ik zie dagelijks hoe onze onderlinge communicatie verandert door technologie. Dankzij social media zijn we ons druk gaan maken om ons personal brand. We willen het liefst zoveel mogelijk matches, volgers en likes scoren, maar er zitten een keerzijde aan die realiteit.”
 
Doordat we ons druk maken om ons merk raken we het binnenwerk uit het oog, stelt de dichter annex communicatieadviseur. “We hebben steeds minder kansen op de arbeids- en woningmarkt en het klimaatprobleem is nog lang niet opgelost. Tegelijkertijd posten we vrolijk ons avondeten en voorzien het van een geschikt filter. Het contrast tussen de schrijnende werkelijkheid en de online weergave ervan kan niet groter zijn.” 
 

Goede content en fake news

De impact van technologie op ons dagelijks leven heeft soms ongemakkelijke gevolgen, signaleert Mirck. “Niet alleen marketeers, maar ook schoolkinderen zijn veel tijd kwijt met het maken en uitgeven van goede content. Ik wil niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar het is op z’n minst ongemakkelijk dat er een generatie opgroeit die zoveel tijd investeert in het scoren van volgers. Wat voor impact heeft dat op onze maatschappij? En welke rol hebben we als marketing- en communicatiesector in dit geheel?”
 
Tot overmaat van ramp hebben we onze onderlinge, online communicatie uitbesteed aan Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven die drijven op polarisatie en nep-nieuws: “We zijn verbaasd wanneer uitlekt dat Facebook een grote rol speelt in de psychische problemen van tieners of het afbrokkelen van de democratie, maar we loggen vervolgens weer vrolijk in op Instagram of Facebook. Ik voel een groot ongemak bij deze realiteit en probeer ons met deze dystopische tech-poëzie een spiegel voor te houden.”