Fitzroy komt met eigen wijnboek

23-11-2020 (12:10) - Creatie

Een wijnboek dat de wereld van wijn op zijn kop zet: Burp - the other wine book. Het uitgangspunt is nu een keer niet de verschillen tussen wijnstreken, druivenrassen, topproducenten of uitzonderlijk terroir, maar de mooie etiketten. In Burp - the other wine book ligt de focus op het design van en de bijzondere verhalen achter de labels. Voor het boek heeft Fitzroy samengewerkt met de meest gelezen vinoloog van Nederland Bas Korpel en de fotograaf/regisseur Danny Griffioen.
 
Jur Baart, eigenaar Fitzroy en conceptmaker en illustrator van het boekr: “Door wijn te bekijken vanuit het vertrekpunt van het etiket, krijg je ineens hele andere verhalen tijdens het openen van een mooie fles. Je hoeft nu geen vinoloog meer te zijn om een vermakelijk verhaal aan tafel of bij de borrel te hebben. Burp is zowel geschikt voor de wijnfreak als voor de beginnende liefhebber. Het beschrijft niet alleen de wijn, maar ook de wereld van design, storytelling en branding.’
 
Bas Korpel, schrijver en vinoloog: “De wereld van wijn is oneindig. Achter ieder etiket schuilt een verhaal. We geloven dat een wijn nog beter smaakt als je het verhaal erachter kent. Zo ontdekten we tijdens het maken verhalen over strijdende legers, een logistieke nachtmerrie en een inventieve importeur. Dankzij het maken van dit boek kregen we het werk in onze handen van de artdirector van The Godfather, veranderde een etiket in een nuchterheidstest en ontmaskerden we een kunstenaar met een ‘fout’ verleden. Het leuke is dat iedere lezer dit nu ook zelf kan ontdekken.”
 
Het boek telt 250 pagina’s en omschrijft 40 verschillende wijnen. De makers Bas Korpel en Jur Baart noemen het zelf een ‘punk wine book’, omdat niet alleen de verhalen uitsproken zijn, maar ook de illustraties en de fotografie. Burp - the other wine book hebben ze zelf uitgegeven onder de naam Fitzroy Publishing.
 
Het boek is in het Engels geschreven en is per direct à €35 verkrijgbaar op theotherwinebook.com