Havas Lemz achter nieuwe merkpositionering voor Mediq

Havas Lemz achter nieuwe merkpositionering voor Mediq

18-12-2020 (09:00) - Creatie

Omdat de zorg onder druk staat, is er minder tijd voor de mens achter de patiënt. Met de nieuwe merkpositionering ‘Meer mens’, ontwikkeld door Havas Lemz, wil Mediq meer aandacht voor het menselijker maken van de zorg. In de nieuwe merkcampagne gaat Mediq op zoek naar kansen en oplossingen die ervoor zorgen dat mensen zich minder patiënt voelen. Een belangrijk campagne onderdeel is de podcastserie ‘Meer mens’, die is ontwikkeld samen met SLOWPONY, het nieuwe productiehuis van Audiocollectief Schik.
 
Het aantal mensen met een chronische aandoening is de afgelopen jaren gestegen tot 29,3% van de bevolking van 15 jaar of ouder. Patiënt worden brengt veel stress en onzekerheid met zich mee. Vanaf het moment van je diagnose vult je leven zich met doktersafspraken, medicatievoorschriften, hulpmiddelen, afhankelijkheid en andere factoren die je steeds meer ‘patiënt’ laten voelen. Daarnaast staan zorgprofessionals steeds meer onder druk. Liefde voor zorg drijft het werk, maar tijdsdruk, technologisering en logistieke rompslomp staan dat soms in de weg. Daarom voelt Mediq, Nederlands grootste leverancier van medische producten en zorgoplossingen en dagelijks in gesprek met zorgprofessionals en patiënten thuis, zich geroepen om hier wat aan te doen.
 

Mediq on a mission

Een positioneringstraject met recent B-corp geworden Havas Lemz heeft een aanscherping op de huidige koers en een nieuwe merkpositionering opgeleverd. In 100 dagen is de purpose, die al in het hart van bedrijf besloten zat, naar boven gehaald en opnieuw tot leven gewekt. Empathisch vermogen blijkt de grootste interne kracht. Dit levert niet alleen inlevingsvermogen op, het vergroot ook de bereidheid om er actief iets mee te doen en met oplossingen te komen. Met de nieuwe merkpositionering ‘Meer mens’ wil Mediq hier meer op focussen en meer aandacht voor de mens achter de patiënt.

Ragna Ouwerkerk, hoofd communicatie Mediq, zegt hierover: “Met onze zorgoplossingen willen we het leven van mensen met een chronische ziekte vergemakkelijken. Dat kun je alleen doen als je echt snapt wat er leeft. We zoeken steeds naar inspiratie en manieren om samen de zorg te verbeteren, efficiënter te maken en ook betaalbaar te houden. Meer mens is meer dan een campagneregel, het is een guiding principle voor de keuzes die we maken in alles wat we doen.”
 

Meer mens, minder patiënt

Met een interne activatie zijn verhalen over bijzondere oplossingen, ervaringen en kansen opgehaald die ervoor zorgen dat patiënten zich meer mens voelen. Zo kunnen bijvoorbeeld incontinentiepatiënten anoniem vragen stellen aan een virtuele verpleegkundige. Urenlange infuustherapie wordt bij mensen thuis, op het werk of op vakantie verricht. En een samenwerking met PostNL bestrijdt eenzaamheid, doordat de bezorgers Mediq-pakketjes niet alleen afgeven, maar ook even binnenkomen om ze uit te pakken.

Na de interne activatie treedt Mediq nu naar buiten om die verhalen met de rest van Nederland te delen. Met een online merkmanifest film, een social campagne en podcastserie gaan we een dialoog aan hoe we de zorg samen beter kunnen maken.

De podcastserie ‘Meer Mens’ gaat op zoek naar kansen en oplossingen die patiënten helpen het uiterste uit hun leven te halen en ervoor zorgen dat de aandoening niet leidend is.

In de eerste vijf afleveringen komen barrières aan bod die vaak grote gevolgen hebben voor patiënten. Denk aan tijdgebrek, schaamte of technologisering. In de podcast delen patiënten hun ervaringen, lichten experts de uitdagingen binnen zorg toe en vertellen medewerkers van Mediq over de verschillende manieren waarop Mediq nu al het verschil maakt in de beleving van patiënten.
 
Bekijk de short trailer.
 

Credits

Opdrachtgever: Ragna Ouwerkerk, Josje Zandanel
Concept: Havas Lemz
Fotografie: Judith Jockel
Podcastproductie: SLOWPONY van Audiocollectief Schik
Mediabureau: Traffic Builders