Hertog Jan vergroot kennis over bier met hand geïllustreerde posters

Hertog Jan vergroot kennis over bier met hand geïllustreerde posters

28-03-2019 (09:00) - Creatie

De brouwers van Hertog Jan delen hun Liefde voor Bier met de uitgave van hand geïllustreerde posters, ontworpen door het duo Zender & Chaos in samenwerking met The Valley.
 

Sinds deze week krijgt iedereen bij aankoop van een krat Hertog Jan Pilsener een speciale poster cadeau. De eerste variant staat volledig in het teken van het brouwproces, geïllustreerd van ingrediënt tot bier. De tweede poster geeft een weergave van alle verschillende bierstijlen, van ondergistend tot stouts en abdijbieren.
 

Educatie

Educatie over bier is een belangrijk onderdeel van de communicatie van Hertog Jan. Sjors van Drie, Senior Brand Manager Hertog Jan: “Bier heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen, de kennis over bier is daarbij een beetje achtergebleven. Daar willen we graag iets aan doen”. Vorig jaar bracht de bierbrouwerij diverse documentaires uit over bierstijlen. Dit jaar wordt daar in de vorm van posters invulling aan gegeven. Van oudsher vervullen posters wel vaker een educatieve functie, zoals de welbekende posters over vissen of groentes. Dergelijke posters waren bovendien het toonbeeld van craftmanship. Met veel aandacht voor detail, fraai geïllustreerd en mooi vormgegeven door mensen die hun liefde voor deze producten wilden etaleren. Een heel geschikt medium dus voor de brouwers van Hertog Jan om hun eigen Liefde voor Bier te uiten en hun autoriteit op het gebied van bier te verstevigen. 
 

Hand geïllustreerd 

Ontwerpers Sander Pappot en Christiaan Dros hebben zich voor dit project vooral laten inspireren door stijlen uit de jaren ‘60 en ‘70. Ze hebben voor Hertog Jan gebruik gemaakt van verschillende technieken, namelijk een combinatie van handgeschilderde olieverf- en potloodillustraties. De vele details en gemiddeld meer dan 20 illustraties per poster zorgen voor kwalitatief hoogwaardig art prints. De karaktervolle uitstraling past bij Hertog Jan en de liefde die brouwers koesteren voor hun mooie product.
 

Op de winkelvloer

Vanuit het thema ‘Uit Liefde voor Bier’ is Hertog Jan de afgelopen jaren op consistente wijze uitgegroeid tot het meest premium pilsmerk van Nederland. Ook op de winkelvloer wil Hertog Jan vanuit dit credo haar positie versterken. De posters bieden die mogelijkheid zowel op merk- als salesniveau. Het enthousiasme bij de retailers is dan ook groot. Vanaf deze week liggen de posters bij Albert Heijn en Makro, vervolgens ook bij Jumbo, Dirk, Plus, Sligro en Dekamarkt. De posters zijn gratis bij een krat Pilsener van Hertog Jan. Ze zijn ook inclusief bijpassend ophangsysteem verkrijgbaar op hertogjan.nl
 

Credits

Hertog Jan: Nathan Spronken, Sjors van Drie, Joost van de Sande, Rianne Govers
Bureau: The Valley
Creatie: Joris van Elk, Joost van Praag Sigaar
Creative Director: Sheldon Bont
Strategie: Gijs ten Buuren
Account & Art Buyer: Francis Verdouw
Productie: Glenn Khadirbaks
Illustraties: Christiaan Dros en Sander Pappot (Artbox)
Digital: Isobar