Internationale social rebranding Orange Cyberdefense voor 53 social kanalen

Internationale social rebranding Orange Cyberdefense voor 53 social kanalen

17-09-2020 (16:20) - Creatie

Orange Cyberdefense vroeg Redkiwi eenheid brengen in de social media kanalen van Orange Cyberdefense. De uitdaging: Een sterk mondiaal merk neerzetten, waarbij de marketeers in alle landen lokale impact hebben met de getransformeerde kanalen.
 
Telecomprovider Orange nam in 2019 SecureData en SecureLink over. De bedrijven gingen verder onder de naam Orange Cyberdefense. “We moesten rebranden”, vertelt Lisanne Meerkerk, Head of Global Marketing Campaigns bij Orange Cyberdefense. “Van kantoren tot pennen en van website tot social media; alles moest om. Ik was onder andere verantwoordelijk voor de social media. We hadden 53 kanalen, beheerd door marketeers in België, China, Denemarken, Duitsland, Noorwegen, Nederland, Zweden, het VK, Zuid-Afrika en Frankrijk. Omdat wij als marketeers generalisten zijn, hebben we een specialist op het gebied van social media ingeschakeld.”
 
SecureLink en SecureData hadden inderdaad een wildgroei aan social media-kanalen, concludeerde Martijn Baart, Lead Digital Marketing bij Redkiwi. “Met de opkomst van ieder nieuw kanaal zijn er in elk land accounts geopend, zonder duidelijke richtlijnen. Er was geen eenheid. Goed dus dat Lisanne de rebranding aangreep om daar wat aan te doen.”
 

hoger organisch bereik

In de B2B-markt waarin Orange Cyberdefense opereert, is LinkedIn het belangrijkste kanaal om klanten te bereiken. “In plaats van een company-page per land, wilden we toe naar één Global-page”, vertelt Martijn Baart, Lead Digital Marketing bij Redkiwi. "Je profiteert dan van je schaalgrootte, maar per land kunnen de marketeers hun eigen ding blijven doen, zonder dat je eenduidigheid verliest. Met één pagina heb je bovendien meer volgers, dus een hoger organisch bereik. Uiteraard kun je per land specifiek targeten op doelgroep. Zo kunnen de marketeers in hun eigen taal blijven posten. Maar alle data staat op één plek. De prestaties van je content – zoals het bereik – zijn dus beter meetbaar. Ook hoef je maar op één plek je advertising budgetten in te zetten.”
 

campagne voeren

In september 2019 startte het rebrandingstraject, en in maart 2020 moest het klaar zijn. Dat is gelukt, alleen gooide corona roet in het eten. “Het eerste grote bereik hebben we daardoor gemist, maar inmiddels zijn we goed op dreef met onze vernieuwde social media”, vertelt Lisanne. “Rebranden is meer dan alleen je logo veranderen; we moeten onze nieuwe identiteit lading geven. Redkiwi hielp ons mee met de campagne. We lanceerden een corporate video en publiceerden de ‘Security Navigator’, een onderzoeksrapport. Bovendien hebben we nu een grote lokale impact, maar de uitstraling van een grote corporate. Dat is precies wat we wilden.”
 
Bekijk de volledige case hier.