Laat je inspireren door de visuele trends van 2018

28-11-2017 (15:00) - Creatie

Met 2018 in het vooruitzicht, is het team van Adobe Stock al vooruit aan het kijken. Ze tracken de wereldwijde conversatie over visualisatie, bij shows, expositieruimtes en grote merkcampagnes. Door deze ontwikkelingen te combineren met hun eigen Stock collectie, is het Adobe team tot een lijst gekomen waarin de belangrijkste visuele trends voor het komende jaar worden opgesomd. 


De trendvoorspelling is ontwikkeld om merken en artiesten inzicht te geven in de aspecten die de aandacht van de consument trekken. “Als artiest raak je snel afgezonderd van anderen tijdens je werk. Trends kunnen je helpen te ontdekken waar de vraag groeit en waarom”, vertelt Brenda Milis, Principal of Creative Services en Visual Trends bij Adobe. “Voor zowel merken als artiesten zijn trends van groot belang. Het geeft een groter inzicht dan alleen hetgeen dat mensen op dat moment leuk of fascinerend vinden. Ze geven inzicht in onze wereldwijde cultuur, zodat we snappen welke visualisaties waardering krijgen van anderen.”Adobe signaleert een aantal trends voor 2018:


Stilte en afzondering

In het begin van ieder jaar focussen we ons op ‘wat kan er beter’ en bepalen we voor onszelf wat we willen veranderen. We worden tegenwoordig overspoeld met digitale input. Het blijkt ook dat stilte als een van de minst gewaardeerde productiviteitsmiddelen wordt beoordeeld. Daarentegen zorgt de dagelijkse aanhoudende drukte dat ons verlangen naar rust en afzondering alsmaar sterker wordt. Dit heeft invloed op het visuele landschap, waar juist gezocht wordt naar de stilte.



Kijk hier voor meer afbeeldingen van Adobe Stock. 


Veranderlijk leven

De term identiteit is aan het verschuiven. Artiesten passen hierbij hun werk aan zodat we onszelf kunnen herkennen. “Een identiteit is veel minder permanent dan het vroeger was”, legt Brenda uit. “Denk eens aan het feit dat Facebook in Nederland al meer dan 50 genderidentiteiten aanbiedt. De term identiteit verandert continu; een aantal jaar geleden spraken we slechts nog over geslacht en etniciteit, daarna lichaamstype, bekwaamheid en leeftijd.” Er zijn steeds meer merken en artiesten die inspelen op de veranderende definitie van hoe men zichzelf identificeert.

|

Kijk hier voor meer afbeeldingen van Adobe Stock. 


Multi-lokalisatie

De combinatie van de stijgende populariteit van reizen en technologie zorgt ervoor dat de wereld steeds kleiner lijkt. Je zou kunnen zeggen dat we voortaan één wereldwijde stad zijn, waarin alle mensen met elkaar zijn verbonden. Ontdekkingen en ervaringen staan voortaan ook hoger op een bucketlist dan materialistische bezittingen: de lijn tussen werk en avontuur vervaagt tijdens zakentrips en mensen verlangen naar authentieke ervaringen.
Merken proberen deze trend bij te houden in de hoop de consument als ‘local’ en als wereldburger te bereiken. Zowel artiesten als merken halen inspiratie uit verschillende culturen en richten zich op het wereldwijde bewustzijn van de consument.




Kijk hier voor meer afbeeldingen van Adobe Stock. 


Creatieve realiteit

“We leven in een wereld die constant in beweging is. Door onzekerheden worden steeds meer mensen politiek actief en sommige mensen ontsnappen aan alle rumoer door middel van creativiteit”, vertelt Brenda. “We zien ideale, plaatsvervangende werelden voorbijkomen in alle creaties. Ze zijn groen, tropisch en bijna onwerkelijk. Het is een verwijzing naar de werkelijke wereld, maar met een intense, bijna psychedelische twist. De artiesten willen ons bewust maken van wat we mooi vinden en wat leeft.”



Kijk hier voor meer afbeeldingen van Adobe Stock. 


Geschiedenis en herinnering

Als we ergens over twijfelen kijken we vaak naar het verleden om te achterhalen wat iets betekent en waar het op gebaseerd is. Artiesten en merken kijken ook steeds vaker naar het verleden om inspiratie te halen uit klassieke kunst en daarbij de brug te slaan tussen ouderwetse technieken en hedendaagse technologie.




Kijk hier voor meer afbeeldingen van Adobe Stock. 

Aanraking en tastbaarheid
Onze dagen worden tegenwoordig gevuld door beeldschermen en andere apparaten in plaats van echte face-to-face gesprekken. “Om dit gedrag te compenseren, zien we een beweging van artiesten richting connectie, en meer specifiek aanraking”, zegt Brenda. “In de visuele wereld gaat het om het tonen van connecties, bijvoorbeeld door direct in de camera te kijken om een persoonlijk moment vast te leggen.”



Kijk hier voor meer afbeeldingen van Adobe Stock.