Mode met een boodschap gelanceerd

17-04-2018 (16:00) - Creatie

In een wereld die verdeelder is dan ooit en tijden die gekenmerkt worden door polarisering, probeert het Amsterdamse fashion collectief, Young Designers United, op een geheel eigen manier de schoonheid van eenheid te promoten met ‘The United Collection’. 


De collectie bestaat uit een beperkt aantal unieke mode items die gemaakt zijn van vlaggen van rivaliserende landen. De vlaggen zijn eerst symbolisch ontrafelt om de materialen vervolgens ter herenigen door ze samen te voegen en er 1 item van te maken. De kledingstukken symboliseren de hereniging van partijen uit 3 verschillende conflicten. De Nederlandse ontwerpster Anna Oomen bracht in haar design Engeland & de EU (Brexit) samen, werkte de Roemeense Andrea Endresz aan de idealistische verzoening tussen Rusland & Ukraine en creëerde, de eveneens Nederlandse, Irene Heldens een pronkstuk dat laat zien hoe mooi het zou zijn als Eritrea & Djibouti krachten zouden bundelen. 

creatief statement

Fashion design collective Young Designers United en creatief bureau J. Walter Thompson Amsterdam vormen, samen met een aantal professionals uit de hoofdstad, een hechte eenheid die allen hebben bijgedragen aan de totstandkoming van dit initiatief. De United Collection is een creatief statement tegen de toenemende spanningen die je elke dag ziet, hoort en leest, waarbij mode en design worden gebruikt om iets nieuws en betekenisvols te creëren. De kledingstukken zijn dan ook niet te koop en dienen uitsluitend als uiting van de boodschap. 


De collectie is op 17 mei gelanceerd en wordthierna tentoongesteld op verschillende locaties in Amsterdam en Londen. De eerste locatie zal YDU zijn op de Keizersgracht 447, Amsterdam.
 

www.theunitedcollection.com