Nederlandse regisseur wint prestigieuze reclameprijs Polen

31-05-2018 (15:40) - Creatie

In Polen was afgelopen week de jaarlijkse uitreiking van de KTR, de belangrijkste reclame prijs van Polen. Uiteindelijk viel AXA, The Murderous Plum van de in Nederland geboren regisseur Miron Bilski in de prijzen. De film won een Zwaard, te vergelijken met een ADCN Lamp in de categorie Best Video voor TV/Cinema. Voorzitter van de jury was ook een Nederlander, Bas Korsten van JWT Amsterdam. 


Kun je kort iets vertellen over deze film voor AXA Levensverzekeringen?
Via mijn agent in Polen kreeg ik het script van Saatchi&Saatchi voor een online film AXA - de moorddadige pruim. Dit klonk zo absurd dat ik het eigenlijk meteen omarmde.  Het komt niet zo vaak voor dat je voor verzekeringen of banken echt grappige scripts krijgt en de combinatie van stock beelden en live actie bleek nog best een leuke uitdaging. 


Hoezo?

We kregen van creatie een bestand met meer dan 100 stock filmpjes, hiervan hebben we uiteindelijk een shortlist gemaakt van 20 films waar we scènes rondom hebben ontwikkeld.  Die hebben we uitgetekend, animatics van gemaakt en heeft de klant die films uitgekozen die nu in de film te zien zijn. Een paar extreme stockfilms gesneuveld die we in eerste instantie hadden gekozen omdat het belangrijk is voor de klant dat de hoofdpersoon de rampen steeds overleeft. Uiteindelijk waren ze erg tevreden over het resultaat. De film wordt global ingezet en er kwam een bioscoopversie waarvoor we deze prijs hebben gewonnen.


Nog iets meegemaakt op de filmset?

De acteur heeft 5 dagen voor de zwaardvechter scene gerepeteerd. Toen we aan het filmen waren heeft hij bijna de cameraman onthoofd.  Het scheelde echt maar een haar. Voor de scene met de brand zou de set een ‘lichtjes aangebrand’ worden. In zijn enthousiasme heeft de de art assistent toen de achterwand in de fik gestoken. Gelukkig is er met niemand iets gebeurd en konden we na het blussen weer verder filmen.

 

(Lieke van der Heide)