Nieuw fotocollectief neemt het heft in eigen handen

30-06-2021 (11:56) - Creatie

Twaalf zeer ervaren vakfotografen verenigen zich in de nieuwe Stichting Beeldmakers Collectief (SBC). Het unieke aan deze samenwerking is dat de fotografen allemaal medeoprichter en eigenaar zijn van deze stichting. Zij werken voor een keur aan opdrachtgevers, onder wie de Rijksoverheid, National Geographic, grote corporaties en lifestyle magazines als LXRY, Elegance en Residence. Met de oprichting van het agentschap willen de fotografen hun opdrachtgevers voorzien van kwalitatief hoogwaardige fotografie tegen een redelijk prijsniveau.
 
Stichting Beeldmakers Collectief kiest voor een meer persoonlijke aanpak bij foto-opdrachten. Dit betekent dat SBC, zodra duidelijk is welke fotograaf het meest geschikt is voor de vraag van de klant, de opdrachtgever in contact brengt met de betrokken fotograaf. Doordat fotograaf en opdrachtgever in direct contact staan met elkaar, kunnen zij de exacte vraag achter het verzoek voor beeldmateriaal rechtstreeks met elkaar afstemmen. Dit zorgt dat zij gericht aan de slag kunnen en uiteindelijk kwalitatief hoogwaardige foto’s leveren. Met steeds weer het doel de verwachtingen van de opdrachtgever te overtreffen.
 
Redelijke tarieven
Het directe contact tussen fotograaf en opdrachtgever zorgt ook voor een redelijk tarief voor opdrachtgevers. “De korte lijntjes waarmee wij werken, zijn een direct gevolg van het feit dat SBC geen organisatorische tussenlagen heeft”, zegt Bart Nijs, fotograaf en medeoprichter van SBC. “Dat scheelt in de kosten en zorgt in combinatie met een relatief lage winstmarge dat de prijs van onze diensten niet onnodig hoog is. Tegelijkertijd krijgen onze fotografen een eerlijk bedrag voor hun creatieve inzet.”
 
Grondige voorbereiding
SBC bestaat uit twaalf vakfotografen die elk al vele jaren foto’s maken voor bijvoorbeeld de rijksoverheid, lokale overheden en hoogheemraadschappen, maar ook voor diverse commerciële opdrachtgevers en media. De formele oprichting van het fotoagentschap vond al enkele jaren geleden plaats, waarna de oprichters via onderling overleg en gesprekken met grote opdrachtgevers de beste organisatiestructuur voor het fotoagentschap vaststelden. “Na een grondige voorbereidingsperiode is nu het moment om ons officieel aan de wereld te presenteren”, aldus Nijs.
 
Bewezen kwaliteit en ervaring
De fotografen van het agentschap hebben gemiddeld 25 jaar ervaring met fotografieopdrachten in binnen- en buitenland. “Een extra voordeel van ons collectief is dat onze fotografen redelijk verspreid door Nederland wonen”, vertelt medeoprichter en fotograaf Herman Zonderland. “Het maakt dus niet uit op welke locatie een opdracht plaatsvindt, we hebben altijd een geschikte fotograaf in de buurt.”
 
Werkwijze
Alle fotografen van SBC beheersen elk onderdeel van het fotografie-vak. Daarnaast heeft elke fotograaf nog een specialisatie. Op basis van het type opdracht, de locatie van de opdracht en de beschikbaarheid van de fotografen, brengt SBC de opdrachtgever in direct contact met de fotograaf die het beste bij de opdracht past. Als de opdrachtgever een specifieke voorkeur heeft, koppelt SBC hem of haar aan de fotograaf in kwestie. “Het mede-eigenaarschap van elke fotograaf zorgt voor een grote betrokkenheid van onze fotografen”, vertelt Nijs. “Dit zorgt voor extra bedrijfszekerheid. Daarnaast is SBC 24 uur per dag bereikbaar. In combinatie met het directe contact tussen opdrachtgever en fotograaf kan SBC zo maatwerk leveren tegen een eerlijk prijs. Dàt maakt SBC uniek in het hedendaagse fotolandschap.”
 
Meer informatie over het nieuwe foto-agentschap vindt u op www.sbc-foto.com.