Project Goedgrutter verleidt tot gezonde aankopen

Project Goedgrutter verleidt tot gezonde aankopen

18-10-2021 (14:49) - Creatie

Hoe geven we zoveel mogelijk mensen toegang tot gezonde en verantwoorde voeding? Ontwerpers Denice Zwiers en Maddy Ekkelkamp laten met het designproject 'Goedgrutter' zien hoe mensen (onbewust) verleid kunnen worden tot het kopen van gezonde producten.
 
De gezonde keuze is op de meeste plekken nog niet de gemakkelijkste. Bijvoorbeeld in de supermarkt, waar verleiding continu op de loer ligt en slimme verkooptechnieken ervoor zorgen dat we altijd met meer boodschappen thuiskomen dan gepland.
 

Grootgrutter

Bezoekers van de expositie Goedgrutter ervaren hoe onder andere landscaping en nudging kunnen worden ingezet om de consument te verleiden tot gezonde keuzes. Denk bijvoorbeeld aan een kassabon, die naast de prijs inzicht geeft in het percentage gezonde aankopen. Of een winkelmand die met een extra vak speciaal voor groente en fruit gezonde aankopen stimuleert. Project Goedgrutter, afgeleid van het oudhollandse woord ‘Grootgrutter’, wat supermarkt betekent, focust zich in eerste instantie op mogelijke interventies in de supermarkt. "Het is een plek waar iedereen regelmatig te vinden is." Toch reikt de ambitie van de ontwerpers verder. "De supermarkt is slechts een klein onderdeel van de impact die we willen maken, onze eetomgeving is natuurlijk veel groter. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop we onze retailomgeving inrichten, of de reclames op tv en social media." De ontwerpers stellen dat we de schuld niet bij de consument kunnen leggen, maar dat we de omgeving rondom de consument anders zouden moeten inrichten.
 
Project Goedgrutter is nog tot en met zondag 24 oktober te zien op de Dutch Design week in Eindhoven.