Studio Piraat creëert nieuwe visuele merkidentiteit Vredespaleis

19-11-2019 (11:52) - Creatie

Studio Piraat heeft een nieuwe visuele merkidentiteit ontwikkeld voor Het Vredespaleis in Den Haag. ‘Elke lijn in het beeldmerk heeft een betekenis en straalt uit waar wij als Carnegie Stichting Vredespaleis voor staan’, laat Erik de Baedts, directeur van het Vredespaleis weten.
 
Het nieuwe logo heeft de vorm van een zegel en heeft naast een functie ook een symbolische betekenis. De buitenste ring van het logo is geïnspireerd op het ronde embleem op de marmeren vloer bij de ingang van het paleis. De sterren in de ring symboliseren de lijfspreuk van het Vredespaleis: ‘De zon der gerechtigheid zal  ons  verlichten’.
 
Studio Piraat nam voor het beeldmerk het gebouw als inspiratiebron. Voor de overige vormgeving en compositiestijl baseerde het bureau zich op het ontwerp van de tuin dat in 1908 ontwikkeld werd door Thomas Mawson.
 
De 100 jaar oude typografie op diezelfde vloer inspireerde de keuze voor de schreefletter. Om een goede balans te creëren is dit gecombineerd met een strak en modern lettertype. Zo betuigt de nieuwe stijl respect naar het verleden en zet het de missie van het heden kracht bij: Vrede door Recht. 
 

Verbindende kracht

De lijntekening van het Vredespaleis refereert naar de verbindende kracht van het gebouw en van de Carnegie  Stichting die het Internationaal Gerechtshof van de VN, het Permanent Hof van Arbitrage, de Haagse Academie voor Internationaal Recht en de Bibliotheek van het Vredespaleis huisvest. Ook zorgt het voor een samenhangende en herkenbare beeld- en vormentaal.
 
Verschillende kernactiviteiten, uiteenlopende taken en diverse doelgroepen: verbinding creëren was de grootste uitdaging voor Studio Piraat. Een uniforme uitstraling is essentieel voor een sterke internationale positionering. Het Vredespaleis als onderdak voor de eerdergenoemde instellingen en als basis voor Vrede door Recht vormden de fundering voor de nieuwe visuele identiteit van dit internationaal cultureel erfgoed.