'Touch, Tell, Sell’-principe werkt voor WindShareFund

22-07-2021 (16:52) - Creatie

WindShareFund geeft investeerders de mogelijkheid om duurzaam te beleggen in kwalitatief hoogwaardige windmolens door de uitgifte van ClimateBonds, ofwel: klimaatobligaties. Met een looptijd van maximaal 10 jaar wordt er belegd in windmolenparken in Duitsland met een basisrente van 3% per jaar. Hiermee wordt bijgedragen aan de doelstelling dat in 2050 minimaal 80% van de stroombehoefte in Duitsland wordt verkregen uit groene energie. WindShareFund heeft STROOM in de arm genomen om een optimale communicatie- en mediastrategie te ontwikkelen.
 
De belangrijkste doelen zijn enerzijds het verhogen van de naamsbekendheid van het fonds onder de doelgroepen. En anderzijds het genereren van leads in de vorm van informatie-aanvragen. De primaire doelgroep van WindShareFund bestaat uit mannen en vrouwen van 50 jaar en ouder met een hoog inkomensniveau en interesse in duurzame beleggingen. De secundaire doelgroep beslaat de iets jongere beleggers (35 – 49 jaar). Ondanks de overeenkomstige kenmerken is er in de strategie rekening gehouden met een duidelijk verschil in mediagedrag.
 
STROOM adviseerde op het gebied van marketingcommunicatie het ‘Touch, Tell, Sell’-principe te implementeren. Door structureel te werken met TV-flights wordt op korte termijn bereik gerealiseerd en het aantal contacten snel opgebouwd. Online werkt het bureau op sociale platformen met video- en link-ads, waarbij de doelgroep wordt geïnformeerd en geactiveerd om via de website extra informatie aan te vragen.
 

Mediaplanning

Daarnaast is ervoor gekozen om TV selectief in te zetten op de primaire doelgroep en zo op een kostenefficiënte wijze bereik op te bouwen, terwijl de boodschap op een emotionele en audiovisuele manier wordt overgebracht. Dit vergroot de merkbekendheid en interesse in WindShareFund. Om informatie-aanvragen te stimuleren, wordt er actiematig getarget op zowel de primaire als de secundaire doelgroep via SEA en social ads op Facebook, Instagram en YouTube. STROOM maakt hierbij gebruik van relevante interessegebieden binnen het umfeld ‘groen beleggen’. Daarnaast werkt de aanvulling van online video op de TV-inzet bereikvergrotend op de secundaire, jongere doelgroep.
 
 

Resultaat

De TV-inzet laat een krachtig 1+ bereik van 80% zien binnen de primaire doelgroep. Gedurende de TV-flights was een duidelijke toename van organisch en betaald zoekverkeer zichtbaar. Dit bevestigt de relevantie binnen de doelgroep en de juiste keuze van mediakanalen. Ook de online resultaten laten goede CTR’s en een grote potentie binnen de secundaire doelgroep zien.
 
De eerste flights hebben aangetoond bij te dragen aan de naamsbekendheid van WindShareFund en het activeren van de doelgroepen. Ook zijn er heldere, aanvullende inzichten naar voren gekomen om toekomstige flights verder te optimaliseren. Er worden vervolgstappen gezet om de huidige mediastrategie over de grens in te zetten in landen als Duitsland, België en Frankrijk.
 


 Meer cases van STROOM bekijken? Klik hier.