VHD verpakt Italiaanse citroenolie in cultureel jasje

20-06-2017 (12:39) - Creatie

San Mauro’s Novolio al Limone di Sorrento is een typisch streekproduct, citroenolie uit het Italiaanse Sorrento. Aan Van Heertum Design de taak om de herkomst, het culturele erfgoed en het vakmanschap terug te laten komen in de verpakking. 

 
‘We willen de consument letterlijk een stukje Italië bezorgen en echt laten zien waar het product vandaan komt’, zegt Rob van Heertum, Strategy Director bij VHD. De basis van het ontwerp wordt dan ook gevormd door een fotoshoot van de citroenboomgaarden in Sorrento, waar de citroenen met de hand worden geschild. De illustratie op de verpakking is handgemaakt, een verwijzing naar het productieproces: handgemaakt, ambachtelijk. 
 
De illustratie is omgezet en gedrukt op een groot vel. Daarna is het opgesneden in 600 verschillende sluitlabels voor de flessen (er komen 600 flessen uit één productiebatch). Het idee hierachter is dat iedere consument een klein stukje van San Mauro’s culturele erfgoed in handen heeft. Bij elke verpakking zit een klein kaartje met de afbeelding van de complete illustratie. De flesverpakking heeft tevens een citroenschilstructuur.