Volkswagen laat kinderen weer naar buiten kijken

21-01-2019 (12:19) - Creatie

Waar kinderen vroeger tijdens autoritjes naar buiten staarden en aan het dagdromen waren, wint het digitale scherm het vandaag vaak op de achterbank van Nederlandse gezinnen. Sterker nog, het schermgebruik onder jongeren is toegenomen, ze kijken eerder naar een beeldscherm dan naar buiten.Om hier een alternatief voor te bieden, introduceert Volkswagen de Snelweg Sprookjes app die kinderen nieuwsgierig maakt om naar buiten te kijken tijdens het rijden.


In Nederland rijden zo’n 1 miljoen Volkswagens rond, waarin dagelijks duizenden kinderen tijd doorbrengen op de achterbank. Veel van die tijd wordt, steeds vaker, met een beeldscherm doorgebracht. Berno Schokker, Manager Marketing Communication Volkswagen Nederland: “Met Snelweg Sprookjes creëren we een leuke én interactieve ervaring voor het hele gezin. De interactieve app werkt op alle snelwegen in Nederland én in alle auto’s. Op deze manier proberen we autorijden leuker te maken.”


Mervyn ten Dam, founder ACHTUNG! mcgarrybowen: “Door middel van de app stimuleren we de verbeeldingskracht van kids. We hebben objecten langs alle snelwegen in kaart gebracht. Door middel van een slimme story-engine worden deze objecten real-time verwerkt in de spookjes. Zo wordt een gewone tunnel zomaar een lanceerinstallatie voor een raket.”


De app

De app is speciaal ontwikkeld voor kinderen in de leeftijdscategorie 4-11 jaar oud, en kan door iedereen gratis gedownload worden. De app maakt gebruik van een eigen ontwikkelde story-engine, die keer-op-keer een uniek sprookje vormt aan de hand van de locatie van de gebruiker. Om de sprookjes te laten inspelen op de omgeving, zijn elementen zoals tunnels, watertorens, borden, viaducten en molens, van alle Nederlandse snelwegen in kaart gebracht. 


Snelweg Sprookjes bestaat uit vier interactieve verhalen, geschreven door bekroonde schrijvers als Daan Remmerts de Vries, bekroond met een Gouden en meerdere Zilveren Griffels voor zijn kinderboeken, en schrijfster Joke van Leeuwen, bekend van de verfilmde boek ‘Iep!’ en ‘Toen ik’, bekroond met meerdere prijzen zoals Zilveren en Gouden Griffel. Ook is er een verhaal ontwikkeld naar een idee van Babette en Herman van Veen, laatst genoemde is ook de stem van karakter OP in het verhaal ‘De Waarschuwertjes’. 


Credits

Opdrachtgever: Volkswagen Nederland.
Concept & Design: ACHTUNG! mcgarrybowen
Productie: Since ‘88 en Round Trip
Development app: Robot Kittens
Sound: Big Orange
Illustraties: Mario Niveo
PR: Glasnost

 
 

Volkswagen | Snelweg Sprookjes from ACHTUNG! mcgarrybowen on Vimeo.