Wefilm ontwikkelt online serie over mentale problemen onder jongeren

Wefilm ontwikkelt online serie over mentale problemen onder jongeren

03-12-2020 (13:08) - Creatie

Voor de Hersenstichting en MIND heeft Wefilm ‘Levensliedjes’ ontwikkeld en geproduceerd, een online videoserie voor jongerencommunity 2K40. In de serie worden jongeren met mentale problemen gekoppeld aan een bekende Nederlandse artiest en creëren ze samen een track die helpt het gesprek met familie en vrienden aan te gaan over hun mentale gezondheid. De eerste aflevering, met zangeres Delany, is vanaf 3 december te zien via Youtube en Instagram.
 
Steeds meer jongeren hebben te maken met mentale problemen. 1 op de 7 Nederlandse jongeren ervaart depressieve klachten die vaak gepaard gaan met paniekaanvallen, slaapproblemen en mindere (school)prestaties. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van onder meer MIND en de Hersenstichting is uitgevoerd.
 

Inspiratie

In Levensliedjes helpen rapper Pjotr, zangeres Delany en zangeres Naaz jongeren die worstelen met angst, prestatiedruk en depressie. Elke aflevering gaat de artiest in gesprek met een jongere en gebruikt hun issue als inspiratie voor een nummer. Deze levensliedjes bieden jongeren hulp bij het openbreken van een gesprek over mentale problemen. Het doel van de video’s is om andere jongeren te stimuleren hun mentale issues bespreekbaar te maken.
 

De magie van muziek

“Praten over problemen is de eerste stap naar verbetering, maar dit blijkt vaak de moeilijkste stap”, zegt Marjan ter Avest, directeur van MIND. Bas Welling, managing director bij Wefilm: “We praten niet graag over onze gevoelens, maar we zingen er wel over. Dat inzicht hebben we gebruikt voor Levensliedjes. Samen met jongeren ontwikkelden we dit concept om mentale problemen bespreekbaar te maken.”
 
De videoserie wordt vanaf 3 december wekelijks uitgezonden op het YouTube- en Instagram-kanaal van 2K40, de jongerencommunity van de Gezonde Generatie. Alle content op 2K40 is voor en dóór jongeren gemaakt met als doel elkaar te stimuleren een gezonde lifestyle te kiezen.
 
 
Bekijk hieronder de eerste aflevering met Delany en Maud
 

Credits

Opdrachtgever - Alliantie voor een Mentaal Gezonde Generatie
Verantwoordelijk bij de opdrachtgever - Matthijs van Kampen, Marjan ter Avest, Merel Heimens Visser
Strateeg - Anne van der Ven
Creative director - Roel Welling
Creatives - Glenn van de Dood en Boudewijn Bosman
Head of Productions - Rogier Sol
Production manager - Maaike Raat
Production assistant - Joëlle Hilhorst
Media director - Rocco Stallvord
Director - Pieter Busman
Presenter/editor - Rens Polman
Artists - Delany, Naaz & Pjotr
Candidates - Maud, Lars & Cindy
Animator: Eric San Giorgi
Editor socials - Luc Roes
Music - BMG Music Production
Socials - The Best Social Studio
PR - Kult & Ace