What makes you uncommon?

What makes you uncommon?

18-02-2019 (10:34) - Creatie

Porsche is al sinds zijn oprichting een merk dat zaken bewust anders doet dan andere merken. Daarom ontwikkelde ACHTUNG! mcgarrybowen een campagne waarin Porsche-rijders de kans krijgen om te ontdekken wat hen uniek maakt. Topatlete én Porsche-rijder Dafne Schippers, tweevoudig wereldkampioen en Olympisch zilveren-medaillewinnares, heeft als eerste haar DNA laten testen op karaktereigenschappen die haar sportieve succes verklaren.


Genetisch is iedereen voor 99,9 procent gelijk. Het verschil zit ‘m in 0,1 procent die ieder individu uniek maakt. Op deze 0,1 procent richt de DNA-test zich. Geïnteresseerden kunnen zich bij het merk aanmelden om zich te laten testen. Het DNA van deelnemers wordt vergeleken met wereldwijde databases om zo de karaktereigenschappen van deelnemers aan te wijzen die hen anders maken dan anderen. 


DNA Dafne: grensverleggend

Het spits is afgebeten door topatlete èn Porsche-rijder Dafne Schippers. Zij heeft een genetische variant die gekoppeld is aan doorzettingsvermogen. “Dafne’s DNA toont aan dat ze een hoge genetische aanleg heeft om haar grenzen te verleggen”, aldus Berry Kriesels, directeur van Omnigen, het instituut dat de DNA-onderzoeken uitvoert. “De specifieke gen-variant die haar in staat stelt om haar grenzen te overschrijden, heeft haar mogelijk geholpen een van de snelste vrouwen ter wereld te worden.”

De 26-jarige topatlete ziet in de DNA-uitslag een verklaring voor haar buitengewone sportieve prestaties. “Erg interessant om nu te zien dat een deel van mijn succes genetisch te verklaren is. De drive om grenzen te verleggen zit dus letterlijk in mijn genen. In feite ben ik al mijn hele sportcarrière bezig met een uitdaging die ik voor een deel al bij mijn geboorte heb meegekregen.”  


DNA-kit werkt simpel

Deelname aan de campagne werkt simpel. Via de landingspagina op uncommon.porsche.nl krijgt men na aanmelding en betaling een DNA-kit met buisje thuisgestuurd. De deelnemer neemt wat wangslijm af, doet dit in het buisje, registreert zichzelf online en stuurt het buisje naar Omnigen. Dit onderzoeksbureau is in staat ongeveer 200 gigabyte informatie uit het buisje te halen en dat te analyseren. Voor de Porsche-campagne is vooraf vastgelegd dat Omnigen alleen de specifieke karaktereigenschappen analyseert. De deelnemer krijgt als enige inzage in de resultaten via een beveiligde online omgeving. Het dna wordt na de analyse vernietigd.


“Uncommon”

De merkgedachte uncommon is voor het eerst geïntroduceerd in 2015. Sindsdien is het niet de eerste keer dat Porsche zijn rijders de gelegenheid biedt om meer over zichzelf te ontdekken. Zo liet het automerk eerder wetenschappelijk onderzoek doen naar de verslavingsgevoeligheid van het rijden in een Porsche.  


credits

Opdrachtgever: Porsche Nederland
Klant verantwoordelijk: Ingrid Oudejans, Jolien van ‘t Hoog, Karin Hermans

Bureau: ACHTUNG! mcgarrybowen

Creatie: Mervyn ten Dam, Jasper Janssen, Niklas Kristensen, Emily Cussins
Account: Annabelle Klop
Productie: Kim Buijs

Productiehuis: Czar 
Regie: Jona Honer
DOP: Martijn van Broekhuizen
Grading: Crabsalad
VFX: Darlings
Music: Juho Numela & Ella van der Woude
SFX: Tijn Hazen

DNA tests: Omnigen 

 

De video wordt geladen, een moment...duurt het te lang, refresh dan even.