Wunder creëert een communicatief en urgent logo voor Team Alzheimer

19-10-2020 (07:00) - Creatie

De ziekte van Alzheimer is de snelst groeiende dodelijke ziekte. Het is onduidelijk hoe Alzheimer ontstaat of wat je ertegen kunt doen. Bij het grote publiek is de ernst onvoldoende bekend. Hierdoor ontbreekt de urgentie om te doneren ten behoeve van onderzoek.
 
Zonde, want het Alzheimer Centrum Amsterdam doet veelbelovend en baanbrekend onderzoek. Het bedrijfsleven heeft Team Alzheimer (voorheen bekend als AlzheimerLab) samen met het Alzheimercentrum Amsterdam opgericht om zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek. Young professionals van vooraanstaande bedrijven in Nederland ontwikkelen hiervoor initiatieven waarvan Alzheimer Socks de bekendste is. De opbrengst van deze initiatieven gaat volledig naar onderzoek. Maar hoe maak je het publiek dan bekend met de urgentie?
 
“Wij kregen de vraag of we wilden helpen bij het maken van een logo voor Team Alzheimer. Na het horen van de plannen en vooral ook de ernst van de ziekte waren we direct positief. We hebben het project volledig gesponsord, maar aangevlogen als elke andere opdracht. Want dít verdient ons volle aandacht.” Aldus Alef de Jong, Founder van Strategisch Design bureau Wunder
 

Communiceer de urgentie

Elk kwartier komt er een nieuwe patiënt met Alzheimer bij. Te weinig mensen zijn zich bewust van de ernst. Team Alzheimer gaat daarom veel meer over de urgentie communiceren door gebruik te maken van ieder ‘contactmoment’. Aan het logo van Team Alzheimer is een boodschap gekoppeld. We roepen op om Team Alzheimer te steunen én vertellen confronterende feiten over de ziekte.
Je koopt bijvoorbeeld sokken en op het label staat een boodschap. Als mensen de noodzaak voelen, zullen ze ook eerder geld doneren of sokken kopen. En gaat het geld naar onderzoek. Want alleen zo kunnen we de slopende ziekte stoppen.
 
“Wij zijn Wunder zeer dankbaar voor het feit dat ze bereid waren hun expertise in te zetten voor Team Alzheimer. Door de kwaliteit van Wunder beschikken we nu over een zeer flexibele huisstijl, met maximale communicatiekracht. De huisstijl voelt fris en optimistisch aan en dat terwijl sommige boodschappen rondom de ziekte van Alzheimer zeer impactvol kunnen zijn. De nieuwe huisstijl gaat ons helpen om nog duidelijker te maken welke initiatieven allemaal van onze hand zijn.” Aldus Nicolle Dellaert namens Team Alzheimer.


Steun Team Alzheimer

Team Alzheimer, voorheen bekend als AlzheimerLab, is opgericht door KPMG en MC Kinsey en het Alzheimercentrum Amsterdam in nauwe samenwerking met een aantal grote corporates, zoals Heineken, Unilever, KPMG, ABN Amro en vele anderen. Deze bedrijven ondersteunen én leveren young professionals die initiatieven ontplooien om geld op te halen voor onderzoek in het Alzheimer Centrum Amsterdam. Het bekendste initiatief is de Alzheimer Socks.