A.S. Watson presenteert MVO-jaarverslag 2020

22-06-2021 (11:40) - Economisch

A.S. Watson Health & Beauty Benelux heeft haar MVO-Jaarverslag 2020 gepubliceerd. Het jaar 2020 stond in het teken van een aantal mooie mijlpalen. Eén van de belangrijkste prestaties is het realiseren van 50 procent absolute CO2-reductie op de bedrijfsvoering ten opzichte van 2015. Ook wordt inmiddels 63 procent van de palmolie in eigenmerk producten duurzaam verbouwd. Daarnaast zet A.S. Watson grote stappen voorwaarts om minder en beter plastic te gebruiken en heeft zij haar assortiment met duurzame en verantwoorde producten flink uitgebreid.

De drogisterijketen - waarvan Kruidvat en Trekpleister deel uitmaken - staat middenin de samenleving. "Een gezonde toekomst kan niet zonder een gezonde omgeving en dat is zeker in deze tijd belangrijker dan ooit. We ondernemen daarom op een verantwoorde manier, met respect voor mens, dier en planeet. We zijn trots op de prestaties die we op dit gebied in 2020 hebben neergezet", vertelt Ed van de Weerd, CEO van A.S. Watson Health & Beauty Benelux.

Een samenvatting van de belangrijkste mijlpalen die A.S. Watson op basis van haar vier strategische pijlers in 2020 heeft bereikt:


Planeet

A.S. Watson slaagde er in 2020 in de absolute CO2-uitstoot van haar eigen bedrijfsvoering met 50 procent te verminderen ten opzichte van 2015. Ten opzichte van 2019 is er een absolute CO2-reductie van 27,8% gerealiseerd waarvan de belangrijkste oorzaak een structurele uitrol energiebesparende maatregelen en inkoop van 100% duurzame windenergie was. De eerste health- en beautyketen die zich aansloot bij het New Plastics Economy Global Commitment, met de ambitie om overbodig plastic afval tot een minimum te beperken. Ook zijn 599 winkels voorzien van energiezuinige ledverlichting (87 winkels meer dan in 2019) en zijn alle winkels in Nederland en België voorzien van duurzame elektriciteit. 63% van de palmolie in de eigenmerk producten wordt duurzaam verbouwd en is RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil) gecertificeerd. Verder heeft de drogisterijketen heeft zich aangesloten bij het Better Cotton Initiative (BCI), het grootste duurzame katoen samenwerkingsverband ter wereld. Het doel is in 2025 minimaal 80 procent van alle katoen in het eigen merk textiel via het BCI-systeem in te kopen. A.S. Watson wil dat de overige 20 procent katoen in 2025 uit biologisch en gerecycled katoen bestaat.


Klanten

De duurzaamheidseisen van het assortiment Natuurlijk & Voordelig zijn in samenwerking met Milieu Centraal verder aangescherpt, deze aanscherping wordt in 2021 doorgevoerd. Sinds eind 2020 neemt de keten deel aan het door Oxfam Novib geïnitieerde FAIR Partnership om klanten meer inzicht te geven in de palmolieketen.


Maatschappij

A.S. Watson geeft met een aantal goede doelen invulling aan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid op thema’s die belangrijk zijn voor klanten en medewerkers. Zo is er aan 15 ziekenhuizen gezichtscrème gedoneerd, voor extra verzorging van de huid van zorgverlenersvanwege het veelvuldig dragen van een mondmasker. Ook leverden ze producten aan lokale voedselbanken en zagen ze meer dan een verdubbeling van spaarpunten die klanten hebben gedoneerd met de klantenkaart aan een goed doel naar keuze, zoals: het Rode Kruis, Stichting No Wildlife Crime, CliniClowns, KIKA, KWF en Operation Smile.


Mensen

In 2020 werden 276 arbeidsplaatsen ingevuld door medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.
In 2020 is A.S. Watson voor het 5e jaar op rij gecertificeerd als Top Employer. Om medewerkers te ondersteunen tijdens COVID-19, is er vanuit het vitaliteitsbeleid een tweetal programma's ontwikkeld. #StayConnected voor kantoormedewerkers en #Samengezond voor medewerkers in onze winkels en distributiecentra.
 
Lees het volledige verslag hier.

 


Bureaus

Media

Marketing