Accelleratorprogramma voor kunst en cultuur gelanceerd

06-11-2017 (19:30) - Economisch

Maandagmiddag vond in Het Huis Utrecht de lancering van Art-up plaats, een acceleratorprogramma voor innovatieve concepten in de kunst- en cultuursector.
 

Doel van Art-up is om de kunst- en cultuursector te versterken door zakelijke innovatie op gang te brengen en nieuwe initiatieven meer kansen te bieden. In het programma worden projecten begeleid die zich richten op nieuwe manieren om inkomsten te genereren, publieksbereik te vergroten of kunst en cultuur te organiseren. De eerste editie van Art-up start medio 2018.
 

veel kansen

Initiatiefnemers Anne Houwing en Jon Heemsbergen: “We zien dat er veel kansen liggen, goede ideeën zijn en dat er in de sector veel gedreven mensen rondlopen die ze kunnen en willen uitvoeren. Maar we constateren ook dat het hen vaak ontbreekt aan expertise, netwerk, middelen en slagkracht om plannen te realiseren. Met Art-up willen we mensen helpen om innovatieve ideeën om te zetten in concrete projecten en om lopende projecten naar een volgend niveau te tillen en de impact te vergroten.”
 

aanjager van innovatie in de kunst en cultuur

 
Het idee voor Art-up is ontstaan in oktober 2017 binnen het traject Leiderschap in Cultuur, waar beide initiatiefnemers aan deelnamen. Zij zijn ervan overtuigd dat innovatie van levensbelang is voor een sterke kunst- en cultuursector, maar dat nodige innovatie niet vanzelf op gang komt. Onder het motto ‘we willen het anders, we doen het anders’ starten zij nu een programma om kansen te bieden aan nieuwe initiatieven. Art-up haalt inspiratie uit de tech- en start-upwereld, waar acceleratorprogramma’s zeer succesvol zijn. De komende maanden scouten de initiatiefnemers innovatieve projecten en gaan zij in gesprek met financiers, coaches, mentoren, experts en culturele instellingen die als proeftuin kunnen dienen.

Bureaus

Media

Marketing